Het hele artikel lees je in Autovisie nr. 10.
Qua uiterlijk ontlopen de twee stationwagons elkaar niet zo heel veel. Ze hebben allebei een brutaal front en staan op stoere 18-inch wielen. Maar hoe is het de Hyundai i30 Wagon N Line dan wél gelukt om de vergelijkende test met de Volkswagen Golf Variant R Line in het magazine Autovisie te winnen? Je leest het hieronder.
De Golf is minimaal drie mille duurder en zijn aandrijflijn levert minder kracht. Op uitrustingsniveau doen ze weinig voor elkaar onder.
De Hyundai is krachtiger, flink goedkoper en biedt een jaar langer fabrieksgarantie zonder kilometerbeperking, maar is duurder in de wegenbelasting. Maar hij is wel véél voordeliger te verzekeren, terwijl de leasetarieven elkaar niets ontlopen. De eerste slag is voor de i30.
De algehele kwaliteitsindruk van de i30 doet niets onder voor die van de Golf. Het bedieningsgemak is zelfs veruit superieur dankzij de vele toetsen en themaknoppen – een verademing als je uit de Volkswagen komt.
Het multimediasysteem met royaal scherm laat zich direct intuïtief bedienen en het digitale instrumentarium achter het stuur heeft minder keuze uit lay-outs dan die van de Volkswagen, waardoor dat van de Hyundai eenvoudiger werkt. De totale uitstraling van de Golf is vanbinnen moderner, maar de ergonomie van de i30 is véél beter.
De Hyundai is prettig in de omgang en biedt een comfortabele zitpositie. De stoelen zijn elektrisch verstelbaar, hebben een manueel te verlengen zitvlak en ondersteunen waar nodig.
De langere Golf heeft een diepere laadbak, maar die van de i30 is breder en hoger tot aan de bovenkant van de achterbankleuning. Onder beide vloeren is ruimte voor extra spullen. In de i30 in mooie vakjes, terwijl de Golf daar een gapend gat heeft.
De i30 heeft meer koppel en dat bouwt zich bovendien rustiger op. […] Hij haalde in 9,2 seconden de 100 km/u en wist op de tussenacceleraties de Golf (net) af te troeven.
De aandrijflijn van de i30 komt volwassener over in vergelijking met die van de fellere 1.5 eTSI, die zich dus meer moet inspannen voor dezelfde prestaties
De Hyundai heeft een scherpe prijs, een royale uitrusting, een prettige aandrijflijn, een veel betere ergonomie, een keurige bouwkwaliteit en uitgebalanceerde rijeigenschappen. […] De VW verliest de zege door zijn hogere prijs. Die weet hij onvoldoende te compenseren en daarom wint de Hyundai.
Drie carrosserievarianten Hyundai i30
Behalve de ruime Hyundai i30 Wagon telt de i30-familie nog twee carrosserievarianten: de 5-deurs allrounder Hyundai i30 en de stijlvolle Hyundai i30 Fastback. Alle drie zijn ze dit jaar helemaal vernieuwd en ook alle drie zijn ze verkrijgbaar in de op de autosport geïnspireerde uitvoering N Line.
Ontdek de i30 Wagon