Weersomstandigheden spelen een belangrijke rol tijdens het autorijden. Met een licht briesje en een rustige tred is er weinig aan de hand. Op een onstuimige dag en met flink wat vaart merk je pas goed het effect van lucht. Het heeft invloed op je acceleratie, stroomverbruik en rijgedrag.
Bij ‘groen rijden’ denk je natuurlijk aan een zuinige elektromotor, opladen en een futuristisch design. Maar vergeet een van de belangrijkste elementen niet: lucht! Bij het ontwikkelen van de Hyundai IONIQ is veel aandacht besteed aan de aerodynamica.
Hierbij is aerodynamica een grote factor. De laatste decennia hebben autofabrikanten flinke verbeteringen doorgevoerd door elk model gestroomlijnder te maken, zodat lucht met de minste weerstand langs de auto ‘glijdt’. Hierdoor verbeteren de prestaties en efficiency.
Windtunnels
De aerodynamische efficiëntie van een auto wordt bepaald door frontoppervlak en stroomlijn (Cw-waarde), waarbij Cw staat voor de luchtweerstandscoëfficiënt. De meeste auto’s hebben een Cw-waarde van ergens tussen de 0,25 en de 0,35. Tot de jaren tachtig was een gestroomlijnde auto alleen weggelegd voor prijzige sportauto’s. Dat veranderde toen autofabrikanten een innovatie uit de luchtvaartindustrie gingen gebruiken: de windtunnel!
De kunst van stroomlijnen
In de windtunnel wordt lucht vanuit diverse hoeken langs een prototype geblazen. Hierdoor zien de technici hoe de vorm van de auto de aerodynamica beïnvloedt. Een prototype heeft soms een lagere weerstand dan de uiteindelijke auto omdat er nog praktische zaken zoals deurgrepen worden toegevoegd. Hierdoor neemt de weerstand toe. Fabrikanten willen alle ‘uitstekende’ delen daarom zo aerodynamisch mogelijk maken. Het gaat dus echt om de details, zoals gestroomlijnde buitenspiegels en aerodynamische ruitenwissers, waardoor de luchtweerstand tot een minimum wordt beperkt. Fabrikanten zoals Hyundai hebben inspiratie opgedaan in de autosport en ze hebben de voorzijde, de diffusers (luchtgeleiders) en de achterspoiler aangepast om downforce te genereren.
De aerodynamica van elektrische auto’s
Het is een uitdaging voor fabrikanten om elektrische auto’s te ontwikkelen die zowel aerodynamisch als aantrekkelijk zijn. Hyundai concentreerde zich bij de Hyundai IONIQ op het futuristische karakter en een mooi silhouet, zonder in te leveren op efficiency en aerodynamica. De vloeiende lijnen en oppervlakken zorgen voor een minimale luchtweerstand en emissie. In combinatie met diverse andere slimme efficiëntie-oplossingen produceert de auto een Cw-waarde van slechts 0,24. En dat is dus heel keurig.