iMOTION

Het digitale magazine van Hyundai
iMOTION
Het digitale magazine
van Hyundai

Waterstoftruck H2 XCIENT nu ook naar China

China is bezig in hoog tempo om te schakelen naar een waterstofeconomie. De vraag naar brandstofcelsystemen groeit explosief en de verwachting is dat in 2030 een miljoen waterstofvoertuigen in China rondrijden. Hyundai gaat daar een flink steentje aan bijdragen. Het streven is om tegen 2030 ruim 27.000 waterstof-elektrisch aangedreven Hyundai-voertuigen – personenauto’s, bussen en vrachtauto’s – aan China te leveren.

Net als China gelooft Hyundai heilig in de realisatie van een emissieloze waterstofeconomie. Daarbij ziet Hyundai niet alleen een grote toekomst weggelegd voor waterstof-elektrische aandrijflijnen in auto’s, maar ook in zwaar transport zoals trucks. Waterstof kun je relatief eenvoudig opslaan en vervoeren. Er zijn geen loodzware accu’s nodig en omdat Hyundai de waterstoftanks op een slimme manier achter de cabine van de waterstoftruck H2 XCIENT plaatst, blijft de laadruimte intact.

Hyundai levert zijn waterstoftruck H2 XCIENT nu ook aan China.

Waterstofecosysteem rond Shanghai

Hyundai levert aanvankelijk 4.000 bedrijfswagens met een brandstofcel aan China. Die moeten bijdragen aan de realisatie van een waterstofecosysteem rond Shanghai en de Yangtze-rivierdelta. Daarvoor heeft Hyundai de handen ineengeslagen met verscheidene Chinese partners: Shanghai Electric Power, Shanghai Sunwise New Energy System en Shanghai Ronghe Electric Technology Financial Leasing.

De samenwerking met de Chinese partners gaat verder dan alleen de levering van bedrijfswagens met een brandstofcel. Hyundai gaat ook helpen bij de ontwikkeling van een waterstofecosysteem, variërend van de productie van waterstof – waarbij gebruik wordt gemaakt van hernieuwbare energie – tot de realisatie van een goede laadinfrastructuur en de exploitatie van de vulstations.

1.000 waterstofvoertuigen naar regio Jing-Jin-Ji

Verwacht wordt dat in het Yangtze-rivierdeltagebied tegen 2025 meer dan 3.000 waterstof-elektrisch aangedreven Hyundai-voertuigen rondrijden. Nog eens 1.000 Hyundai-voertuigen met een brandstofcel gaan naar de regio Jing-Jin-Ji, waar China Iron and Steel Research Institute Group en Hebei Iron and Steel Group grote plannen hebben voor een waterstofecosysteem.

De waterstofauto Hyundai NEXO heeft een actieradius tot maar liefst 665 km (volgens WLTP).

Forse investeringen in auto met brandstofcel

China is het tweede land waaraan Hyundai een groot aantal waterstof-elektrisch aangedreven voertuigen levert. Onlangs arriveerden de eerste trucks met brandstofcel in Zwitserland. Hier gaan deze Hyundai H2 XCIENT-vrachtwagens onder meer de bevoorrading van grote supermarktketens voor hun rekening nemen. In totaal levert Hyundai de komende vijf jaar 1.600 exemplaren aan Zwitserland.

Hyundai loopt al jaren voorop met waterstof-elektrisch aangedreven voertuigen. Sinds de jaren negentig investeert Hyundai veel geld in de ontwikkeling van auto’s met een brandstofcel. Dat resulteerde uiteindelijk in de revolutionaire Hyundai ix35 Fuel Cell waarvan eind 2012 de serieproductie van start ging. Daarmee was Hyundai de eerste autofabrikant ter wereld die een volledig schone auto met brandstofcel commercieel inzette.

Waterstofauto Hyundai NEXO

Zijn opvolger, de NEXO, is nóg geavanceerder. De SUV is het ‘levende’ bewijs dat waterstof-elektrische en batterij-elektrische mobiliteit perfect samengaan. Net als de volledig elektrische KONA Electric en IONIQ Electric stoot de NEXO geen grammetje CO2 uit. Bovendien kost het voltanken van de NEXO slechts een handvol minuten en bedraagt zijn actieradius tot maar liefst 665 km (volgens WLTP).

Ontdek de NEXO

Lees ook

Meer berichten

Hyundai verhalen

Uitgelichte berichten

Meer verhalen