iMOTION

Het digitale magazine van Hyundai
iMOTION
Het digitale magazine
van Hyundai

Waarom de KONA Electric een betere keus is dan de MG ZS EV

Wat zoek jij in een elektrische auto? Een flink rijbereik? Behoorlijke laadcapaciteiten? Comfort, luxe en de nodige veiligheidsvoorzieningen? De KONA Electric heeft het allemaal. En dat voor een aantrekkelijke, scherpe prijs. Onlangs is onze compacte SUV vernieuwd. Net zoals de MG ZS EV, een van zijn grootste concurrenten. Interessant om beide elektrische auto’s eens met elkaar te vergelijken en dat deed Autovisie dan ook. We verklappen alvast dat de KONA Electric het vergelijk wint. Overtuigend. Maar op welke punten? Dat lees je onder de foto.

Autovisie over de vernieuwde Hyundai KONA Electric: ‘Met 204 pk en 395 Nm is hij bruut snel met een sprint van 7,3 seconden naar 100 km/u’.

De boordelektronica van de MG is verbeterd, maar loopt een paar stappen achter op die van de Hyundai. Die heeft een uitgebreider infotainmentsysteem, fijnere graphics, een hogere rekensnelheid en een intuïtievere aansturing met minder gepriegel op kleinere symbolen.

In de Hyundai is er niets wat stoort in het interieur, terwijl de MG nog altijd duidelijke verbeterpunten heeft. Dat laatste is makkelijker te verteren in de instapversie van 33.000 euro, maar moeilijker is een 40 mille kostende SUV die inmiddels is omringd door concurrenten.

Op de eerste zitrij is de KONA Electric groter. Meer schouder- en hoofdruimte, terwijl de instap ook aanzienlijk hoger is. Op de voorstoelen is het in de Hyundai sowieso beter toeven. Het meubilair is iets groter, heeft meer verstelmogelijkheden en een prettiger vulling.

Bovendien is het stuur in hoogte en diepte verstelbaar, waardoor de perfecte zitpositie snel is gevonden. In de MG zijn de stoelen te kort, te zacht en is het stuur niet in diepte te verstellen, waardoor menigeen te dicht op het dashboard moet zitten. Dat is niet meer van deze tijd in deze prijsklasse.

Autovisie over de vernieuwde Hyundai KONA Electric: ‘Zelfs met windkracht 7 wist de KONA Electric binnen de lijnen te blijven’.

In de neus van de KONA Electric schuilt de meeste kracht. Met 204 pk en 395 Nm is hij bruut snel met een sprint van 7,3 seconden naar 100 km/u. De elektromotor wordt tot zo’n 50 km/u geknepen om fatsoenlijk van zijn plek te kunnen komen, maar daarboven trekt hij fel door.

We haalden tijdens storm Franklin een verbruik van 17,9 kWh/100 km en dat betekent een range van 358 km. Maar in betere weerscondities is ruim 400 kilometer reëel. […] De MG kwam niet verder dan 21,9 kWh/100 km en dat is een enorm verschil met de Hyundai.

De KONA Electric wist zelfs met windkracht 7 binnen de lijnen te blijven. De hulpjes van de ZS waren daarentegen onbruikbaar tijdens de stevige wind. De systemen van Hyundai grijpen eerder in en hoeven daardoor ook kleinere ingrepen uit te voeren.

De KONA Electric biedt meer comfort, meer stuurprecisie en minder rolneigingen. Hij gaat vloeiender over drempels heen en verwerkt korte oneffenheden rustiger. […] Je hebt altijd het idee contact te hebben met de voorwielen, terwijl die zekerheid bij de MG rond de middenstand ontbreekt.

Het hele artikel lees je in Autovisie nr. 5.

Autovisie over de vernieuwde Hyundai KONA Electric: ‘In de Hyundai is er niets wat stoort in het interieur’.

Vraag nu een proefrit aan

De Hyundai KONA Electric heeft een vernieuwd design, is slanker, verfijnder en voorzien van de nieuwste slimme technologie – en de actieradius bedraagt tot wel 484 kilometer op een volle batterij. Voor de Hyundai KONA Electric geldt een bijtelling van 16%. Ga langs bij de Hyundai-dealer voor een proefrit.

Boek een proefrit

Lees ook

Meer berichten

Hyundai verhalen

Uitgelichte berichten

Meer verhalen