iMOTION

Het digitale magazine van Hyundai
iMOTION
Het digitale magazine
van Hyundai

Vernieuwde KONA Electric: weer helemaal bij de tijd

In de wereld van elektrische auto’s is de KONA Electric een begrip. Hij was een van de allereerste betaalbare elektrische SUV’s van Nederland en groeide uit tot een absolute verkooptopper. Nog steeds heeft de KONA Electric een grote schare fans en dat dankt de stoere EV vooral aan een stevige update waardoor hij weer helemaal bij de tijd is. Het AD probeerde de vernieuwde KONA Electric uit en noteerde het volgende:

Het AD over de Hyundai KONA Electric: ‘Met de geteste versie met 64 kWh red je zonder enige moeite ruim 450 kilometer per laadbeurt.’

Het ontwerp is rustiger dan voorheen, ook omdat er voortaan meer delen van de bumpers in de kleur van de carrosserie zijn gespoten.

Met de geteste versie met 64 kWh red je zonder enige moeite ruim 450 kilometer per laadbeurt, terwijl je meteen profiteert van een zeer riant motorvermogen voor zo’n compacte auto.

Het onderstel van de vernieuwde KONA is comfortabeler dan voorheen, waardoor hij betere punten scoort als reisauto. Zijn interieur oogt nog altijd wat simpel en grijs, maar zit logisch in elkaar en beschikt – naast puike stoelen – over de meest uiteenlopende voorzieningen.

Voor zijn prijs – lager dan voorheen – heeft de KONA Electric nog steeds heel veel te bieden.

De KONA Electric wordt al snel je beste vriend. Hij is vlot en handzaam, met aangenaam overzichtelijke afmetingen.

De 204 pk (150 kilowatt) sterke elektromotor van de KONA zit tussen de voorwielen. Hij heeft behoorlijk veel kracht en laat dat desgewenst ook met alle gretigheid los op het rubber.

Met de trekkracht zit het trouwens ook meer dan goed: met bijna 400 Newtonmeter raffelt de Hyundai elke versnelling af met het grootste gemak.

Dankzij deze kracht kan de KONA Electric in 7,9 seconden optrekken van nul naar honderd kilometer per uur, terwijl een topsnelheid van 167 kilometer per uur mogelijk moet zijn.

Het AD over de Hyundai KONA Electric: ‘Met bijna 400 Newtonmeter raffelt hij elke versnelling af met het grootste gemak.’

De trend is dat automakers (waaronder Hyundai zelf ook) steeds meer functies in een centraal aanraakscherm verstoppen, maar de KONA doet daar niet aan mee. Dat is overigens een hele goede zaak, als je het ons vraagt. De belangrijkste toetsen zijn niet gesneuveld bij deze facelift en dat is prettig.

Typisch voor de KONA zijn de knoppen waarmee je onder meer de stoelverwarming en -ventilatie kunt bedienen. Die toetsen zitten (mits de auto voorzien is van die optie) prominent tussen de voorstoelen, met drie standen voor elke functie. Een opmerkelijke plek, maar dit soort keuzes zorgt er wel voor dat de KONA nog altijd uitblinkt qua bedieningsgemak.

Sinds de facelift kan de KONA Electric met 100 kilowatt snelladen. […] Onder optimale omstandigheden duurt het bijvoorbeeld 47 minuten, zo claimt Hyundai, om van tien naar tachtig procent acculading te ‘tanken’ bij 100 kilowatt.

De standaarduitrusting van de KONA is trouwens allerminst kinderachtig. Ook de Comfort is al voorzien van prettige systemen zoals adaptieve cruise control, volautomatische airconditioning, een actieve rijbaanassistent en een DAB+ radio met verrassend goed werkende stembediening en Apple Carplay.

De Fashion voegt vooral een groter aanraakscherm toe met een ingebouwd navigatiesysteem, terwijl er vanaf deze versie ook een head-up display in het dashboard zit. […] Een goede voorziening op de Fashion is een dodehoekwaarschuwing en ook de warmtepomp is – naast het betere geluidssysteem – een prettige toevoeging.

De Premium vult de lijst tot slot aan met kunstlederen bekleding op de stoelen die meteen gekoeld, verwarmd én elektrisch bediend zijn. Daarnaast krijg je volledige ledverlichting met een grootlichtassistent, parkeersensoren voor, een verwarmd stuurwiel en het uitgebreidere pakket aan elektronische hulpsystemen.

De hele test van het AD lees je hier.

Het AD over de Hyundai KONA Electric: ‘De standaarduitrusting is allerminst kinderachtig.’

Vraag nu een proefrit aan

De Hyundai KONA Electric heeft een vernieuwd design, is slanker, verfijnder en voorzien van de nieuwste slimme technologie – en de actieradius bedraagt tot wel 484 kilometer op een volle batterij. Voor de Hyundai KONA Electric geldt een bijtelling van 16%. Ga langs bij de Hyundai-dealer voor een proefrit.

Boek een proefrit

Lees ook

Meer berichten

Hyundai verhalen

Uitgelichte berichten

Meer verhalen