Lange tijd telde Nederland drie waterstoftankstations (in Rhoon, Delfzijl en Helmond). Vorig jaar opende PitPoint een locatie in Arnhem die zowel geschikt is voor bussen en vrachtwagens (350 bar) als voor personenvoertuigen (700 bar) en dit jaar kwam daar een vulstation in Den Haag bij. Ook hier gaat het om zowel een 350 als een 700 bar-installatie.
Kijk voor een actueel overzicht van alle waterstoftankstations op deze kaart.
Het aantal waterstoftankstations gaat de komende jaren flink uitgebreid worden. Momenteel zijn in Nederland vijf vulpunten in bedrijf waar auto’s met een brandstofcel als de Hyundai NEXO waterstof kunnen tanken. Diverse grote partijen zijn bezig of hebben vergevorderde plannen om (op korte termijn) nieuwe waterstoftankstations te realiseren.
Vrachtwagens en stadsbussen op waterstof
De uitbreiding van de waterstofinfrastructuur is belangrijk omdat de komende jaren steeds meer voertuigen van deze alternatieve brandstof gebruik gaan maken. Behalve waterstof-elektrisch aangedreven auto’s als de Hyundai NEXO gaat het om vrachtwagens en stadsbussen, maar ook om vuilniswagens en andere mobiele werktuigen als heftrucks.
Ontdek de NEXO
Met waterstof naar een emissievrije toekomst
Dat zou een verdubbeling betekenen van het aantal waterstoftankstations en dat is goed nieuws voor autofabrikanten als Hyundai die onvoorwaardelijk geloven in waterstof als een van de belangrijkste alternatieve brandstoffen op weg naar een emissievrije toekomst. Zéker als die benodigde waterstof ook nog eens op een groene manier – door middel van zonne- en windenergie – wordt gemaakt.
Zo zijn er plannen voor een vulstation in Alkmaar waarvoor de waterstof wordt geleverd door een ‘waterstofmolen’. Deze windmolen zet de opgewekte elektriciteit direct om in waterstof. De bedoeling is dat hier vooral ook vrachtwagens komen tanken. Een positieve ontwikkeling vindt Hyundai, want waterstof is uitermate geschikt om ook het zware transport te helpen verduurzamen.
Meer gemeenten en provincies in Nederland zijn bezig om waterstofinfrastructuur te realiseren. In Limburg wil het provinciebestuur de gemeente Geleen laten aansluiten bij de infrastructuur van het aangrenzende Noordrijn-Westfalen. En in transportstad Tilburg ziet men eveneens grote kansen voor waterstoftankstations. In Noord-Holland en in de noordelijke provincies wordt aan de duurzame ontwikkeling van waterstof zelf een zeer hoge prioriteit gegeven.
Duizend waterstoftrucks voor Zwitserland
Behalve op waterstof-elektrisch aangedreven personenauto’s als de NEXO focust Hyundai zich ook op de bouw van waterstofvrachtwagens. Zo levert Hyundai duizend trucks met een brandstofcel aan Zwitserland. Daarvoor werkt Hyundai samen met het Zwitserse waterstofbedrijf H2 Energy dat zich bezighoudt met de uitrol van waterstoftankstations door het hele land.
Vrachtwagens zijn verantwoordelijk voor de helft van alle CO2-uitstoot in het verkeer. Voor korte afstanden kunnen elektrische trucks uitkomst bieden, maar voor transport over langere afstanden zijn die vanwege hun geringe actieradius ongeschikt. Een waterstoftruck heeft al gauw een actieradius van ongeveer 400 kilometer. Bovendien neemt het tanken slechts 15 minuten in beslag.