De allereerste serieuze krachtmeting van de Hyundai i30 N is een feit. Autovisie zette ons sprintkanon tegenover de Peugeot 308 GTI, een oude rot in de klasse van de hot hatches, en nadat de rookwolken waren opgetrokken was het voor de testredacteur van het automagazine volkomen duidelijk: de Hyundai i30 N wint niet alleen zijn eerste wedstrijd, maar wordt ook Rookie of the Year.
Deze testauto’s zijn op papier aan elkaar gewaagd, want je krijgt niet alleen bijna evenveel vermogen, ook qua prijs is het verschil klein.
De Hyundai i30 N perst er zonder al te veel moeite 261 km/h uit. Ook boven de 200 km/h zit er nog serieus versnelling in.
Je herkent in de Hyundai i30 N wel een volwassen GTI aan de wat grotere voor- en achterspoiler, de forse wielen en dikkere dorpels.
Bij de Hyundai krijg je meer dan bij de Peugeot: serieus speelgoed in de vorm van verstelbare dempers en een uitgebreid rijstandenprogramma waarmee je aandrijving, dempers en besturing kunt instellen.
Deze Hyundai voelt aan als een ervaren rot die altijd op zijn taak berekend is, niet als een roekeloze debutant die nog veel moet leren.
Schakelen in de 308 is niet iets wat je als sterk punt van deze GTI opvoert. De schakelwegen kunnen korter en de geleiding nog strakker. Zoals bij de Hyundai, die schakelt wel stevig en met korte pookslagen.
De i30 N is op de weg de beste sportauto, een machine waarin je steeds harder wilt en ook kúnt gaan. Een auto waarin je voorlopig niet uitgespeeld bent, zijn grens is minder snel bereikt dan die van de Peugeot.
Voorlopig wint deze Hyundai i30 N niet alleen zijn eerste wedstrijd, maar wordt hij ook Rookie of the Year.
De volledige test is te lezen in Autovisie nr. 23.
Alles over de Hyundai i30 N
Benieuwd wat de Hyundai i30 N allemaal nog meer kan? Waarom hij ook wel de Bochtenkoning wordt genoemd? Wat het N Grin Control System precies inhoudt? Dan moet je zeker een kijkje nemen op onze speciale Hyundai i30 N-pagina.