Hyundai heeft zijn zinnen gezet op de wereldtitel in het World Rally Championship (WRC) 2023. Alle ogen zijn gericht op Thierry Neuville, de kopman van de rally-équipe van Hyundai Motorsport. De Belg begint aan zijn tiende seizoen bij het succesvolle fabrieksteam, dat zijn thuisbasis heeft in Alzenau (Duitsland). Behalve op de rijderstitel mikt Hyundai ook op het kampioenschap bij de constructeurs, een prijs die al eens in 2019 werd behaald.
Legendarische Rally van Monte Carlo
De eerste wedstrijd van 2023 is de legendarische Rally van Monte Carlo (19-22 januari 2023) die al sinds 1911 op de kalender staat. Omdat de rally traditioneel in januari plaatsvindt, is er vaak sprake van winterse omstandigheden. Gladheid, maar ook de wisselende ondergrond in de bergen rond Monte Carlo en Gap maken het lastig een juiste bandenkeus te maken.
Thierry Neuville, vorig jaar derde in het WK Rally, krijgt gezelschap van twee nieuwe teamgenoten: Esapekka Lappi uit Finland en Craig Breen uit Ierland. Zij zijn de vervangers van Ott Tänak en Oliver Solberg die vorig seizoen Hyundai Motorsport verlieten.
Esapekka Lappi zal, net als Thierry Neuville, een volledig programma rijden in het WRC. De Fin boekte in 2022 drie overwinningen: in Zweden, Finland en België. Craig Breen deelt een rallyauto met Dani Sordo uit Spanje die net als Neuville sinds 2014 deel uitmaakt van het rallyteam van Hyundai. Sordo is met 182 WK-rally’s achter zijn naam de meest ervaren rijder.
Ook in 2023 met hybride-rallyauto’s
Net als vorig jaar wordt in 2023 gereden met hybride-rallyauto’s. Deze geëlektrificeerde bolides moeten de rallysport een stuk duurzamer maken. Hyundai Motorsport ontwikkelde daarvoor een gloednieuwe hybride-rallyauto: de Hyundai i20 N WRC Rally1.
De hybride-rallyauto’s in het World Rally Championship zijn uitgerust met een traditionele 1,6-liter benzinemotor met turbo gecombineerd met een elektromotor van 100 kW en een 3,9 kWh batterijpakket. Het hybride-systeem neemt onder meer de aandrijving voor zijn rekening op de verbindingsroutes tussen de verschillende stages.
In de volledig elektrische modus hebben de Rally1-auto’s tot 10 km volledig elektrische actieradius. Het vermogen is beperkt tot 50 procent om de levensduur van de batterij te verlengen. Steeds wanneer de rallyrijder remt of de auto laat uitrollen, wordt het accupakket geladen en recupereert het hybridesysteem energie.
In de toekomst alleen nog maar elektrisch
De invoering van hybride-technologie in het WRC past in de strategie van Hyundai om in de toekomst alleen nog maar elektrische auto’s te verkopen. De ervaring en kennis die Hyundai met zijn hybride-rallyauto’s opdoet in het WRC, gebruikt het voor het verder verfijnen van zijn geëlektrificeerde modellengamma.
De Hyundai i20 N Rally1 is gebaseerd op de Hyundai i20, een sportieve compacte middenklasser die bij elke Hyundai-dealer in de showroom staat en gebruikmaakt van 48-volt Mild Hybrid-technologie. Dat zorgt ervoor dat de Hyundai i20 3 tot 4 procent minder benzine verbruikt en daardoor ook minder CO2 uitstoot. Benieuwd naar de Hyundai i20?