Het hele artikel lees je hier.
In Nederland lopen we weg met de Hyundai TUCSON. Deze moderne krachtpatser heeft alles wat je van een hedendaagse SUV mag verwachten. Mag het allemaal nog luxer, comfortabeler en ruimer, dan kom je automatisch terecht bij de Hyundai SANTA FE, de grotere broer van de TUCSON en hét vlaggenschip van Hyundai. Waar de SANTA FE die status aan te danken heeft? Het online automagazine Carnold ging op onderzoek uit en kwam met de volgende bevindingen.
Begin dit jaar introduceerde Hyundai de vernieuwde SANTA FE. De komst van hybride aandrijflijnen was een belangrijk nieuwsfeit voor de Nederlandse markt: de nieuwprijs zakte met tienduizenden euro’s.
Het interieur kreeg het nieuwe infotainmentsysteem, te herkennen aan het 10,25 inch touchscreen op het dashboard (in de Comfort Smart en de Premium). […] De meest opvallende wijziging is de nieuwe middenconsole, dit loopt nu vanuit de voorstoelen schuin omhoog naar de ventilatieroosters.
Als je een SANTA FE koopt, dan merk je waar je je goeie geld aan uitgegeven hebt: het interieur voelt en ís zeer hoogwaardig. De materialen en afwerking misstaan niet in een Genesis. Het gevoel in de knoppen, de haptische feedback, is boven alle twijfel verheven.
De stoelen zijn groot en bieden veel zitcomfort en ondersteuning. Uiteraard zijn beide voorstoelen volledig elektrisch verstelbaar, en is het verstelbereik groot. Op de achterbank is het niet anders: de hoofd- en beenruimte zijn riant.
Voor ons Nederlanders zijn de Hybrid en Plug-in Hybrid motoren in de SANTA FE belangrijk nieuws: door het wegvallen van de aanzienlijke BPM op de (niet meer leverbare) dieselmotor zakte de instapprijs met 15 mille.
Onze testauto (zevenzits, hybrid, Premium) kost € 54.995. […] De topsnelheid ligt op 187 kilometer per uur en hij trekt binnen 9 seconden op naar de 100.
De belangrijkste vraag is hoe de 1.6 T-GDI Hybrid rijdt, de SANTA FE is een joekel van een auto tenslotte. Met een systeemvermogen van 230 pk en -koppel van 350 Nm is er voldoende vermogen voorhanden.
De relatief kleine accu laat geen lange afstanden toe. Maar wat de elektrische ondersteuning wel kan, is het verbruik sterk drukken. Tijdens de testweek lag het gemiddelde verbruik op 1 op 16, en dat is een heel nette waarde.
De grootste kwaliteit van de SANTA FE is geen verrassing: dat is het comfort. Bij een normale rijstijl is deze auto een fijne plek om te onthaasten. De auto is erg stil, de stoelen zitten heerlijk en de hybride aandrijving doet in alle rust zijn werk.
Als je de veiligheidsuitrusting opsomt en de vele mogelijkheden van het Bluelink-systeem onder de loep neemt, dan kan ik me voorstellen dat het je gaat duizelen.
Het aanbod in dit marktsegment is groot, maar slechts weinig automerken bieden zoveel luxe, comfort en veiligheid tegen een dergelijke prijs. Met de instapper van net geen 45 mille koop je al een riant uitgeruste fullsize SUV, en de hybride motor zorgt voor keurige verbruikscijfers.
Kies je voor de plug-in hybride, en je laadt ‘m trouw op, dan zul je nog zuiniger rijden. Zeker voor mensen die alle zeven zitplaatsen gebruiken is de nieuwe SANTA FE de moeite zeker waard.
Hyundai SANTA FE Hybrid
De hybrideversie van de SANTA FE is voorzien van de nieuwe 1.6-liter T-GDi Smartstream-turbobenzinemotor met directe brandstofinspuiting. Die werkt samen met een 44,2 kW elektromotor, die wordt gevoed door een 1,49 kWh lithium-ion-polymeeraccu. Het systeemvermogen bedraagt 169 kW (230 pk) en 350 Nm trekkracht.
Ontdek de SANTA FE Hybrid