iMOTION

Het digitale magazine van Hyundai
iMOTION
Het digitale magazine
van Hyundai

NRC over de IONIQ 6: ‘Zijn bizarre silhouet staat hem geweldig’

Autorecensent bij NRC Bas van Putten is zeer te spreken over de IONIQ 6. Van bidirectioneel laden en een mooi design tot een ultralage luchtweerstandscoëfficiënt en een riante actieradius: deze elektrische Hyundai mag er wat hem betreft zijn. Lees hieronder de opvallendste quotes uit zijn rijimpressie.

NRC over de Hyundai IONIQ 6: De achterkant oogt als de staart van een vooroorlogse coupé.

De IONIQ 6 kan bidirectioneel laden. In de laadpoort steek je een verloopstuk met een normaal stopcontact. Stekker erin en de auto wordt oplader van fietsaccu’s of energieleverancier van je Nespresso-apparaat. Zo genieten fotograaf Merlijn en ik op de zonovergoten Tielse kaden van een geurige nep-ristretto à la Clooney.

Bij veel nieuwe auto’s zoeken neus en kont de stoere hoogten op om domme mannen op te geilen, bij deze duiken ze als een glijbaan richting asfalt. Het staal glijdt als een te strak getrokken afdekhoes over het zitcompartiment. Zijn bizarre silhouet staat hem geweldig. Koreanen beginnen te begrijpen dat ze auto’s niet uitsluitend voor de burgerlullenbühne bakken, maar kunnen winnen bij bezinning op esthetische reflexen. Het is een trend.

Een luchtweerstandscoëfficiënt van 0.21 is een recordwaarde in zijn klasse. Om het af te maken levert Hyundai tegen bijbetaling digitale spiegels met compacte camera’s buiten en spiegelbeeldschermen binnen.

Buiten is hij spannender dan binnen, waar je de schermen en knoppen al van andere Hyundai’s kende. De achterkant oogt als de staart van een vooroorlogse coupé. Het derde remlicht ligt als een soort inductiekookplaat op de bovenste van twee spoilers. Verder heeft hij overal al dan niet verlichte pixels die bij de hoekige IONIQ 5 al bouwsteen voor de led-lichtbakken waren. Zelfs de vierkantjes in de stuurnaaf zijn verlicht.

Meer grappen: de antennevin op het dak is transparant en in de deurpanelen is geen knop te vinden. De schakelaars voor de elektrische ramen bevinden zich op de zwevende middentunnel, waar opmerkzame kijkers Hyundai slim zien spelen met de heritage.

Afgezien van de te kleine kofferbak is de 6 een geweldige auto. De stoelen zijn nieuw en goed. De bediening is top, de stilte spreekwoordelijk, de ruimte behoorlijk, het comfort prijzenswaardig. Hij negeert intelligent de prestatiewedloop met bescheiden vermogens en de actieradius stemt hoopvol. Bij februaritemperaturen heb ik na 217 snelwegkilometers 276 kilometer bereik over. Dat maakt samen 493, vijftig onder de fabrieksopgave, voor een auto met een batterijcapaciteit van 77,4 kWh een uitstekende prestatie.

De hele rijimpressie van AutoWeek lees je hier.

NRC over de Hyundai IONIQ 6: De stoelen zijn nieuw en goed. De bediening is top.

Wil jij de IONIQ 6 ook uitproberen?

Ben je nieuwsgierig geworden naar de IONIQ 6 en wil je zelf ervaren hoe hij rijdt? Kom deze ultra-aerodynamische elektrische Hyundai dan gewoon eens uitproberen. Klik op de button hieronder om je aan te melden en de Hyundai-dealer neemt direct contact met je op zodra er een IONIQ 6 klaarstaat voor een proefrit.



Boek een proefrit

Lees ook

Meer berichten

Hyundai verhalen

Uitgelichte berichten

Meer verhalen