iMOTION

Het digitale magazine van Hyundai
iMOTION
Het digitale magazine
van Hyundai

Nieuwe Hyundai KONA wordt groter, ruimer en nog slimmer

De nieuwe KONA wordt een zeer aantrekkelijke auto. Dat mogen we concluderen aan de hand van de foto’s van de compacte SUV die voor Zuid-Korea bedoeld is. Daar rijdt de KONA nu al (bijna) rond, terwijl wij nog even geduld moeten hebben. Uiteraard vertoont ‘onze’ KONA’ grote overeenkomsten met de Koreaanse KONA. Welke dat precies zijn houden we nog even in het midden.

Van de nieuwe generatie KONA die bestemd is voor Zuid-Korea geven we alvast wat details prijs, inclusief informatie over het wereldwijde model dat over enkele maanden in de rest van de wereld verschijnt. De compacte SUV komt in ieder geval in verschillende versies, waaronder volledig elektrisch (EV), hybride-elektrisch (HEV) en als sportieve N Line. En al die versies van de nieuwe KONA zitten boordevol met de nieuwste technologieën, comfort- en gebruiksfeatures.

Elektrische variant

De ontwikkeling van de nieuwe KONA begon met de elektrische variant. Dat is een onconventionele benadering in de wereld van autodesign, maar weerspiegelt de versnelde elektrificatiestrategie van Hyundai. De KONA met benzinemotor (ICE) en de hybridevariant (HEV) van de compacte SUV nemen veel van de designkenmerken van de elektrische KONA over, zij het met een onderscheidende twist.

Het sportieve karakter van de compacte SUV wordt belichaamd door de robuuste randen rond de wielkasten met daarin geïntegreerd de voor- en achterlichten. De diagonale vouw over de flanken verbindt de verchroomde taillelijn met de spoiler. Daardoor ontstaat een accentlijn die over de gehele achterzijde van de auto doorloopt. Het speciaal ontworpen 19-inch spaakwielontwerp is een primeur voor de KONA.

Actieve luchtkleppen

De HEV-variant is uitgerust met actieve luchtkleppen (AAF) aan de boven- en onderzijde. De ICE-variant heeft een bovenste actieve luchtklep voor een gunstige luchtweerstandscoëfficiënt. De actieve luchtklep aan de buitenzijde geeft de KONA met benzinemotor en de hybridevariant van de compacte SUV een EV-achtig uiterlijk en verbetert tegelijkertijd de aerodynamische prestaties van beide varianten.

De KONA N Line valt op door zijn agressievere vormgeving van de voor- en de achterzijde. Om het sportieve imago te benadrukken krijgt hij bovendien een vleugelvormige bumper, een dubbele uitlaat en zilverkleurige sideskirts. Extra opties zijn onder meer een zwart dak en exclusieve 19-inch N Line lichtmetalen velgen. Binnenin is de KONA N Line uitgerust met exclusieve aluminium pedalen en een versnellingspook (TGS) van het label N.

Ruimer interieur

De nieuwe KONA biedt een ruimer en veelzijdiger interieur. Dankzij een 60 mm langere wielbasis in vergelijking met de vorige generatie is de nieuwe KONA zelfs de ruimste in zijn klasse, met 77 mm meer beenruimte en 11 mm meer hoofdruimte op de tweede zitrij. De schouderruimte op de tweede zitrij is met 1.402 mm ook de grootste in zijn klasse en biedt de passagiers een riante leefruimte. Ook de slank gevormde stoelen van de KONA, die slechts 85 mm dik zijn, dragen bij aan het zitcomfort van de passagiers op de tweede zitrij.

Dankzij zogenoemde ‘over-the-air’ (OTA) software-updates voor diverse functies kan de bestuurder zijn kaarten- en mediasoftware updaten zonder daarvoor naar de dealer te hoeven gaan. Hij ontvangt de nieuwste verbeteringen zodra deze beschikbaar zijn. Ook updates voor Ambient Lighting, waarmee de bestuurder de look & feel van het interieur kan aanpassen, vinden plaats via OTA-updates.

Aandrijflijnen KONA

Voor Koreaanse klanten is de KONA ICE verkrijgbaar met keuze uit een 1.6 T-GDi-motor of een 2.0-liter Atkinson-motor. De 1.6 T-GDi levert naar schatting 146 kW (198 pk) en een koppel tot 265 Nm. De continu variabele klepbediening reguleert afhankelijk van de rijomstandigheden de tijd die de inlaatkleppen geopend en gesloten zijn. De 2.0-liter benzinemotor, gecombineerd met een Intelligent Variable Transmission (IVT) voor maximale efficiëntie, levert naar schatting 110 kW (149 pk) en een koppel tot 179,5 Nm.

De HEV-variant die in Korea verkrijgbaar is, wordt aangedreven door een speciaal gekalibreerde 1.6-liter GDi-motor met directe injectie in combinatie met een elektromotor die voor een indrukwekkende acceleratie en hoge efficiëntie zorgt met een gecombineerd vermogen van 104 kW (141 pk) en een koppel tot 265 Nm.

Verdere technische details voor de wereldmarkten en over de KONA EV worden in maart bekendgemaakt. Niks missen van het nieuws rond de nieuwe KONA? Houd dan goed deze website in de gaten. Of meld je aan voor de speciale KONA-nieuwsbrief.



Inschrijven KONA-nieuwsbrief

Lees ook

Meer berichten

Hyundai verhalen

Uitgelichte berichten

Meer verhalen