iMOTION

Het digitale magazine van Hyundai
iMOTION
Het digitale magazine
van Hyundai

Met de IONIQ Electric op roadtrip door Europa

Huiverig om met je elektrische auto op vakantie te gaan? Niet nodig! Met de moderne elektrische auto is een trip door Europa prima te doen. Zeker met de Hyundai IONIQ Electric, die een actieradius van maar liefst 200 kilometer heeft! Arjan van Pelt nam de proef op de som tijdens de Hansa Green Tour.

De Hansa Green Tour is een netwerktour voor ondernemers en bestuurders die duurzame technologie willen promoten en zaken willen doen in Noordwest Europa. De tour voerde dit jaar naar Oostenrijk, langs diverse duurzame initiatieven. Alle deelnemers rijden in elektrische auto’s of anderszins duurzame auto’s. Degene die de route weet af te leggen met de kleinste ecologische voetafdruk, krijgt de titel ‘Duurzame Mobiliteitsheld’. Business Consultant Arjan van Pelt uit Rotterdam ging de uitdaging aan in een Hyundai IONIQ Electric.

Fijne kennismaking met Hyundai IONIQ Electric
Het was zijn eerste kennismaking met de Hyundai IONIQ Electric. ‘Hij ziet eruit als een ‘normale’ auto, dat ben ik als ervaren elektrisch rijder niet gewend. De auto heeft een overzichtelijke indeling, elektrisch verstelbare leren stoelen met verwarming en een sportief gevormd stuur met bediening.’
De auto bevat veel technische snufjes: Advanced Smart Cruise Control (ASCC), Lane Keep Warning System (LKWS), Autonomous Emergency Braking (AEB), Blind Spot Detection (BSD) en uiteraard digitale radio. Arjan: ‘Dit wordt een heerlijk stukje cruisen!’

Laadpassen en apps
Gewapend met de nodige laadpassen en apps om snellaadstations te vinden gaat Arjan op pad richting Stuttgart. Arjan: ‘Rustig met de cruise control aan 95 rijden levert een verbruik van iets boven 13kwh/100km op. De IONIQ Electric is de eerste auto die via een CCS (Combined Charching System) snellader tot 100kw kan laden. Het is ongelooflijk hoe snel dat gaat. Ik heb niet eens de tijd om koffie te halen!’

Op zoek naar snelladers
Vanaf Stuttgart gaat de rit richting München, Rosenheim, Salzburg, Linz en Wenen. ‘Over het energieverbruik van de auto ben ik meer dan tevreden.’ Dan gaat de rit weer terug naar Nederland. ‘Wat opvalt is dat langs de A1 inmiddels meer snelladers staan dan ik terug kan vinden op de verschillende apps.’ De terugreis verloopt niet geheel vlekkeloos. ‘Snelladers blijken soms geen snelladers, helpdesks zijn niet altijd bereikbaar en soms is een laadpas van een lokale partij nodig. Helaas is het één keer nodig om bij een benzinestation via een haspel door het raam op te laden. Het doet mij denken aan de periode 2010 en 2011 waarin ik ook weleens bij de McDonalds zat met een verlengsnoer.’ Via Würzburg, Frankfurt en Keulen gaat de rit langs voldoende snelladers. ‘Met de betrouwbare actieradius van de IONIQ, rijden we richting Fastned bij Doetinchem.’

 

Hyundai IONIQ Electric: heerlijke auto
Na een intensieve trip van 3.000 km is de conclusie helder. ‘Reizen door Europa vergt nog de nodige voorbereiding’, aldus Arjan. ‘Maar de ontwikkelingen in Duitsland en Oostenrijk gaan snel. De Hyundai IONIQ Electric is een heerlijke auto. De actieradius volstaat prima. De 4 procent bijtelling is natuurlijk erg aangenaam. Kortom, met de komst van de IONIQ Electric kan ik geen reden meer verzinnen om niet elektrisch te rijden.'

Ook elektrisch rijden?
Wilt u niets missen van al het nieuws over elektrisch rijden bij Hyundai? Houd dan deze website goed in de gaten! Of meld u aan voor de gratis digitale nieuwsbrief van Hyundai.

Nieuwsbrief aanvragen

Lees ook

Meer berichten

Hyundai verhalen

Uitgelichte berichten

Meer verhalen