De Hyundai XCIENT Fuel Cell debuteerde vorig jaar in Zwitserland en heeft zich daar inmiddels in de praktijk bewezen. Mede daardoor is de Californische overheid geïnteresseerd. Vanwege de grotere afstanden in Californië is de Amerikaanse versie voorzien van grotere waterstoftanks, voor een actieradius van ongeveer 800 kilometer. Het toelaatbare totaalgewicht van de Hyundai XCIENT Fuel Cell is ruim 37 ton.
Proefproject in Noord-Californië
Hyundai werkt samen met overheden en private partners om vanaf medio 2023 dertig XCIENT Fuel Cell-trucks in te zetten voor een proefproject in Noord-Californië. Dat wordt de grootste vloot waterstof-elektrisch aangedreven zware vrachtwagens met brandstofcel in de Verenigde Staten.
Een consortium onder leiding van het Californische Center for Transportation and the Environment (CTE) en Hyundai Motor ontving onlangs subsidies van de (regionale) Californische overheidsorganen California Air Resources Board (CARB) en California Energy Commission (CEC).
Voor het zogenoemde NorCAL ZERO-project met emissievrije waterstof-elektrisch aangedreven bedrijfswagens in Noord-Californië – ook bekend als Zero Emission Regional Truck Operations – levert Hyundai dertig XCIENT Fuel Cell-trucks. Deze drieassige vrachtwagens met aandrijving op de beide achterassen worden vanaf medio 2023 ingezet door een logistiek dienstverlener, die de trucks gaat leasen.
Het consortium ondersteunt de ontwikkeling en het gebruik van emissievrije bedrijfswagens en de benodigde infrastructuur om de luchtkwaliteit in Noord-Californië te verbeteren. Het wil ook een waterstoftankstation met grote capaciteit inrichten, dat vijftig waterstoftrucks van gemiddeld 30 kilogram waterstof moet kunnen voorzien.