iMOTION

Het digitale magazine van Hyundai
iMOTION
Het digitale magazine
van Hyundai

Hyundai stijgt in top 100 van waardevolste merken ter wereld

Hyundai is een van de bekendste en succesvolste automerken ter wereld, niet alleen qua verkoopaantallen – onlangs passeerde het de grens van 100 miljoen auto’s – ook wat betreft merkwaarde. Elk jaar zet marktonderzoeksbureau Interbrand de 100 waardevolste merken ter wereld op een rij. En in die top 100 bezet Hyundai de 30ste plaats. Vorig jaar was dat nog de 32ste plek.

Een mooi sprongetje dus op de Best Global Brands-ranglijst, ’s werelds belangrijkste graadmeter voor merkwaarden. Interbrand schat de waarde van Hyundai op 23 miljard dollar, een stijging van 13 procent ten opzichte van 2023. Behalve een van de grootste en bekendste autofabrikanten ter wereld is Hyundai daarmee ook een van de waardevolste merken ter wereld. Een jaar geleden bedroeg de merkwaarde van Hyundai nog 20,4 miljard dollar.

Financiële prestaties

Interbrand stelt ieder jaar een top 100 samen van de waardevolste merken ter wereld. Dat gebeurt op basis van onder andere financiële prestaties, marktwaarde en hoe sterk het merk is in vergelijking met concurrenten. Daarbij wordt ook gekeken naar hoe het merk in de smaak valt bij klanten.

De stijging van Hyundai op de Best Global Brands-ranglijst is te danken aan de vele technologische vernieuwingen binnen het bedrijf. Hyundai richt zich niet alleen op de ontwikkeling en productie van elektrische auto’s, maar investeert ook in slimme manieren om reizen comfortabeler, schoner en efficiënter te maken. Robots spelen een grote rol in de toekomstige plannen van Hyundai, met het doel om de manier waarop we reizen te verbeteren.

Progress for Humanity

Ook diverse wereldwijde initiatieven die Hyundai’s merkvisie Progress for Humanity (‘vooruitgang voor de mensheid’) weerspiegelen, dragen bij aan de groei van de merkwaarde van Hyundai. Zo won de elektrische sportauto IONIQ 5 N de World Performance Car award bij de 2024 World Car Awards en oogstte Hyundai lof in een belangrijk Amerikaans tevredenheidsonderzoek, wat de status van Hyundai als topautofabrikant bevestigt.

Het succes van Hyundai is bovendien te danken aan strategische initiatieven zoals de opening van het Hyundai Motor Group Innovation Center (HMGICS) in Singapore. Hier werkt Hyundai aan innovatieve oplossingen voor mobiliteit, zoals speciale voertuigen voor verschillende doeleinden. Ook kunstmatige intelligentie en robots spelen een grote rol in deze ontwikkelingen.

Nieuwe fabriek in Ulsan

Daarnaast is Hyundai begonnen met de bouw van een nieuwe fabriek in Ulsan, specifiek voor de productie van elektrische auto’s. De fabriek kost 1,53 miljard dollar en zal naar verwachting rollen begin 2026 de eerste elektrische Hyundai’s van de band. De jaarlijkse productiecapaciteit van de fabriek in Ulsan bedraagt 200.000 voertuigen.

Hyundai laat ook zien betrokken te zijn bij de maatschappij, onder meer door sportsponsoring en samenwerkingen met culturele instellingen zoals het Whitney Museum of Art in New York. Ook opende Hyundai in samenwerking met Michelin-sterrenchef Corey Lee het restaurant ‘Na Oh’ in Singapore en won het meerdere prijzen voor design en communicatie.

Strategie: Hyundai Way

Onlangs presenteerde Hyundai zijn nieuwe strategie voor de middellange en lange termijn: Hyundai Way. Die strategie is gericht op het verder versterken van zijn positie op het gebied van elektrische auto's, hybride technologie, de ontwikkeling van batterijen en autonome voertuigen en duurzame energie. Hyundai wil flexibel blijven en zich richten op de toekomst van mobiliteit en energie.

Op de hoogte blijven van alle technologische ontwikkelingen bij Hyundai? Meld je dan nu aan voor de digitale nieuwsbrief van Hyundai.


Nieuwsbrief aanvragen

Lees ook

Meer berichten

Hyundai verhalen

Uitgelichte berichten

Meer verhalen