iMOTION

Het digitale magazine van Hyundai
iMOTION
Het digitale magazine
van Hyundai

Hyundai Santa Fe viert 20ste verjaardag

Zeg je SUV, dan zeg je Hyundai. Een van de allereerste Sport Utility Vehicles ter wereld was de Santa Fe. Een paar jaar na zijn lancering in 2000 verscheen de Tucson, nog zo’n illustere SUV van Hyundai, en nu is er ook de compacte SUV Hyundai KONA. De Santa Fe is het absolute vlaggenschip van de vloot en heeft in de loop der jaren een ijzersterke reputatie opgebouwd. En dat hij nog steeds springlevend is bewijst de komst – in het najaar – van een gloednieuwe Santa Fe, alweer de vijfde generatie van deze SUV. Dit jaar viert de Santa Fe zijn 20ste verjaardag. Een overzicht. 

Van links naar rechts: de eerste, tweede, derde en vierde generatie Hyundai Santa Fe.

SUV’s nemen een bijzondere plaats in binnen de Hyundai-familie. Het zijn deze stoere modellen die het merk op de kaart hebben gezet en met de Santa Fe en Tucson was Hyundai zelfs enkele jaren marktleider in de klasse van de SUV’s in Nederland. Sinds de komst van de revolutionaire Santa Fe in 2000 verkocht Hyundai in Europa meer dan 400.000 exemplaren van dit model. Wereldwijd zijn dat er maar liefst ruim vijf miljoen. Daarmee heeft Hyundai nadrukkelijk zijn naam gevestigd in de klasse van de terreinwagens.

Een schot in de roos

Wat maakt de Hyundai Santa Fe zo bijzonder? Het was het allereerste model dat de gespierde looks en hoge instap van een terreinauto combineerde met het gebruiksgemak van een stationwagen én de luxe van een zakenauto. Het bleek een schot in de roos, want de SUV groeide uit tot het langstlopende model van Hyundai in Europa. Sindsdien is het recept nauwelijks veranderd. Wél kreeg de Santa Fe gaandeweg een steeds herkenbaarder Hyundai-familiegezicht. Treffend zijn onder meer de Cascade-grille en de opvallende twin-koplampen met bovenaan de LED-dagrijverlichting.

Eerste generatie Hyundai Santa Fe.

1ste generatie Santa Fe (2000-2006)

Hyundai introduceerde de allereerste Santa Fe op de Autosalon van Genève in 2000. Het was een zeer praktische SUV die vooral werd gewaardeerd om zijn functionaliteit en betrouwbaarheid. Zodanig zelfs dat de Hyundai al vrij snel de productie moest opvoeren door de overweldigende vraag in de VS.

De eerste generatie Santa Fe had een robuuste uitstraling en was aanzienlijk langer en breder dan veel van zijn concurrenten in zijn klasse, wat zijn off-road-kwaliteiten benadrukte. Het ruime interieur bood ruimte aan vijf passagiers en hij had voldoende laadruimte. Ondertussen was hij zijn tijd ver vooruit met allerlei handige features, waaronder airconditioning, een cd-speler, elektrische ramen en spiegels en een schuifdak. In 2003 kreeg de Santa Fe een upgrade in de vorm van een krachtigere motor en een computergestuurd vierwielaandrijvingssysteem.

Tweede generatie Hyundai Santa Fe.

2e generatie Santa Fe (2006-2012)

De tweede generatie Santa Fe werd in januari 2006 op de North American International Motor Show gelanceerd. Hij was leverbaar met een gloednieuwe 2,2-liter dieselmotor, een vernieuwde 2,7-liter V6-benzinemotor en bood aanzienlijk betere rijeigenschappen dan zijn voorganger. Omdat design steeds belangrijker werd, vertoonde de tweede generatie Santa Fe daarom opvallende ontwerpvernieuwingen, zowel vanbinnen als vanbuiten. Met zijn assertieve grille, zelfverzekerde lijnen en fijn gedetailleerde koplampen liet de tweede generatie Santa Fe zien hoe de designrichting van het merk evolueerde.

Voor het interieur werd gebruik gemaakt van zachte, hoogwaardige materialen en laaglans-oppervlakken om net even iets meer luxe te bieden. Dat premium-gevoel werd verder benadrukt door lederen bekleding en blauwe verlichting rond de bedieningselementen en schakelaars. Ook nam de hoeveelheid ruimte toe dankzij mogelijkheid om een derde zitrij toe te voegen.

Ook bood de tweede generatie Santa Fe een reeks uitgebreide veiligheidsupgrades. Daarmee deed Hyundai zijn naam eer aan als automerk met de meeste gestandaardiseerde veiligheidssystemen in zijn modellen. Elektronische stabiliteitscontrole (ESC), een antiblokkeersysteem (ABS), gordijnairbags voor alle zitrijen, automatische bandenspanningscontrole en actieve hoofdsteunen vóór waren nu standaard. Later voegde Hyundai een premium-versie toe aan de line-up met onder meer een ingebouwd navigatiesysteem, achteruitkijkcamera, cruise control en een lichtsensor.

Derde generatie Hyundai Santa Fe.

3e generatie Santa Fe (2012-2018)

De derde generatie Santa Fe was een grote stap voorwaarts voor Hyundai. Hij bood nog meer comfort en kwaliteit, vernieuwde motoren en verbeterde efficiëntie. Daarnaast hanteerden de ontwerpers een nieuwe designfilosofie, Storm Edge – krachtige, verfijnde lijnen en gewaagde, volumineuze oppervlakken – om de Santa Fe een geheel nieuwe look te geven. De ooit zo puur functionele SUV was veranderd in een verfijnde lifestyle-auto die behalve als vijfzitter ook als zevenzitter verkrijgbaar was.

Vooral de voorzijde met zijn zeshoekige cascade-grille – het nieuwe familiegezicht van Hyundai – was indrukwekkend. Zijn stoere uitstraling werd nog eens versterkt door de optionele 19-inch lichtmetalen wielen, robuuste wielkasten en dubbele uitlaatsierstukken. Voor nog meer comfort en functionaliteit verschenen in het interieur steeds meer handige en slimme (connectiviteit)functies, waaronder een multifunctioneel 8-inch touchscreen voor het navigatiesysteem en verbeterde spraakherkenningscommando’s. Ook de smartphoneconnectiviteit werd verder verbeterd.

Uiteraard bood ook de derde generatie maximale veiligheid en bescherming. Standaard was hij voorzien van zowel ESP als Vehicle Stability Management (VSM), systemen die helpen een slip te voorkomen. Ook had hij Hill-start Assist Control, dat het wegrollen van de auto op een helling voorkomt zodat de bestuurder veilig weg kan rijden. Andere veiligheidssystemen op de Santa Fe waren het antiblokkeerremsysteem ABS met BAS (Brake Assist System) voor maximale remdruk bij een noodstop, en EBD (Electronic Brakeforce Distribution), een elektronische remkrachtverdeler die bij elke remmanoeuvre bepaalt hoeveel remkracht er naar de voorste remmen gaat en hoeveel naar de achterste zodat de auto tijdens het remmen stabiel blijft.

Vierde generatie Hyundai Santa Fe.

4e generatie Santa Fe (2018-heden)

De huidige Hyundai Santa Fe verscheen in 2018 en bouwt voort op het SUV-succes van Hyundai in Europa waar het al meer dan 1,5 miljoen SUV’s had verkocht. De vierde generatie van de iconische SUV heeft een moderne uitstraling, is stoer, atletisch en gedurfd en beschikt over de meest geavanceerde technologie en de allerbeste veiligheidsvoorzieningen. Onder de motorkap van de nieuwste Santa Fe ligt een krachtige 2.2 CRDi-dieselmotor met 147 kW (200 pk).

Op het gebied van veiligheid behoort de Santa Fe nog steeds tot de top in zijn klasse. Als onderdeel van Hyundai’s SmartSenseTM-technologie biedt de Santa Fe een uitgebreid pakket van Hyundai's nieuwste actieve veiligheidsvoorzieningen. Behalve het nieuwe Rear Occupant Alert (ROA), dat de bestuurder bij het afsluiten van de auto waarschuwt als er achterin (op de tweede en derde zitrij) beweging wordt gedetecteerd door bijvoorbeeld kinderen of huisdieren, zijn dat onder meer: Blind-Spot Collision Warning, Forward Collision-Avoidance Assist met voetgangersherkenning, Rear Cross-Traffic Collision-Avoidance Assist, Lane Keeping Assist en Safety Exit Assist. Ook beschikt de Santa over Hyundai’s nieuw ontwikkelde head-up display dat relevante rij- en veiligheidsinformatie rechtstreeks op de voorruit projecteert.

Voor een optimale wegligging is er HTRAC. Dit door Hyundai in eigen huis ontwikkelde vierwielaandrijvingsysteem controleert elk wiel afzonderlijk. HTRAC zorgt voor een variabele regeling van de koppelverdeling en het remvermogen van de voor- en achterwielen. Het systeem ondersteunt de bestuurder in allerlei rijomstandigheden, zowel op besneeuwde en gladde wegen als op normaal wegdek, en verbetert de stabiliteit in bochten.

 

Ontdek de Santa Fe

Lees ook

Meer berichten

Hyundai verhalen

Uitgelichte berichten

Meer verhalen