Toegegeven, dat is best een technisch verhaal, maar het komt er op neer dat de nieuwe krachtbron minder schadelijke stoffen uitstoot (met maar liefst 12 procent), minder brandstof verbruikt (met 5 procent) en toch beter presteert (met 4 procent). De techniek die daarvoor zorgt heet CVVD en dat staat voor Continuously Variable Valve Duration. Hoe dat precies in z’n werk gaat zie je in onderstaande video:
Hyundai is altijd op zoek naar manieren om de uitstoot van schadelijke stoffen terug te dringen en de wereld een beetje groener te maken. Zo lopen we voorop met de ontwikkeling en productie van elektrische – EV, HEV, PHEV en waterstof – modellen, maar doen we er ook alles aan onze verbrandingsmotoren nog schoner en zuiniger te maken. Bijvoorbeeld door ’s werelds eerste motor met continu variabele klepbediening te ontwikkelen.
Smartstream G1.6 T-GDi-motor
De nieuwe Smartstream G1.6 T-GDi-motor die met deze nieuwe CVVD-techniek wordt uitgerust is een I4-turbobenzinemotor met 132 kW (180 pk) vermogen en 265 Nm trekkracht. De krachtbron wordt in eerste instantie geleverd in de Hyundai Sonata Turbo. Dit model is niet leverbaar in Europa. Later zullen ook nieuwe modellen van Hyundai in Europa uitgerust worden met de nieuwe motor.
Ontvang als eerste het laatste nieuws
Benieuwd wat Hyundai in de toekomst nog meer in petto heeft? Meld je dan aan voor de gratis digitale Hyundai e-Nieuwsbrief.
Nieuwsbrief aanvragen