De ontwikkeling van een nieuwe auto is een ingewikkeld en langdurig proces. Hyundai heeft een slimme manier bedacht om dat nog veel beter en sneller te doen, namelijk met gebruik van virtual reality (VR). De nieuwe technologie maakt het voor designers mogelijk om eerder in het designproces meerdere ontwerpen efficiënter te evalueren op manieren die voorheen fysiek onmogelijk waren. Maar liefst twintig personen kunnen tegelijkertijd – waar ook ter wereld – realtime deelnemen aan ontwikkelings- en designprocessen. En dat ziet er indrukwekkend uit, kijk maar naar de impressie hieronder:
Kwaliteit van designs toetsen
Hyundai gaat het nieuwe systeem in zijn designhoofdkwartier in Namyang (Zuid-Korea) gebruiken. De bedoeling is om de nieuwe VR-technologie toe te passen in diverse ontwikkelingsstadia van auto’s. Zo kunnen teams van ontwerpers en ingenieurs de kwaliteit van designs voortdurend toetsen.
Ontwikkelingstijd 20 procent korter
Door gebruik te maken van virtual reality bij het ontwerpen van nieuwe modellen, verwacht Hyundai dat de ontwikkelingstijd van nieuwe modellen 20 procent korter wordt en dat de ontwikkelingskosten met 15 procent per jaar dalen.
Tegelijk aan simulaties deelnemen
Met speciale VR-headsets kunnen twintig ontwerpers en ingenieurs tijdens de ontwikkelingsfase tegelijk aan simulaties deelnemen. 36 bewegingssensoren bepalen de plaats en volgen de bewegingen van elke deelnemer, zodat die nauwkeurig en in realtime kan bijdragen aan het proces.
HDC-6 NEPTUNE Concept-truck
Het systeem simuleert allerlei designelementen voor het in- en exterieur, de verlichting, kleuren en materialen en zelfs de omgeving. Hyundai gebruikte dit virtuele evaluatiesysteem al bij het design van de waterstof-elektrisch aangedreven truck HDC-6 NEPTUNE Concept.
Virtuele evaluatie ook op afstand
Er zijn plannen om de virtuele beoordeling van designs ook op afstand mogelijk te maken. Dat biedt de designcentra van Hyundai overal ter wereld – in Europa, de Verenigde Staten, China en India – de gelegenheid eveneens in realtime samen te werken.
Zo blijf je op de hoogte
Op de hoogte blijven van de laatste technologische ontwikkelingen? Meld je dan nu aan voor de gratis digitale nieuwsbrief van Hyundai.