De praktijktest ging als volgt: WhatCar? testte 13 elektrische auto's op het circuit van Millbrook, waar een mix van stads-, autoweg- en snelwegverkeer werd gesimuleerd. Ze werden allemaal getest onder dezelfde omstandigheden: met ingeschakelde verlichting en climate control op 22 graden, terwijl het buiten zo'n 10 tot 15 graden was. De hamvraag van de test was 'Welke elektrische auto haalt de meeste kilometers uit een kilowattuur?'
Het Britse WhatCar? liet onlangs alle NEDC- en WLTP-waarden voor wat het is en testte het rijbereik van dertien moderne elektrische auto’s in een grote praktijktest. Drie keer raden wie er als grote winnaar uit de bus kwam? De Hyundai KONA Electric!
De resultaten:
- Hyundai KONA Electric (64 kWh) - 417 km
- Kia e-Niro (64 kWh) - 407 km
- Jaguar I-Pace (90 kWh) - 407 km
- Tesla Model S 75D (75 kWh) - 328 km
- Hyundai KONA Electric (39,2 kWh) - 254 km
- Renault Zoe R110 (41 kWh) - 235 km
- Nissan Leaf (40 kWh) - 206 km
- BMW i3 94 Ah (33 kWh) - 195 km
- Volkswagen e-Golf (35,8 kWh) - 195 km
- Hyundai IONIQ Electric (28 kWh) - 188 km
- Volkswagen e-up (18,7 kWh) - 106 km
- Smart ForTwo EQ Cabrio (17,6 kWh) - 95 km
- Smart ForFour EQ (17,6 kWh) - 92 km
Knappe prestatie
Kijk 'm shinen op de eerste plek! De website Autobahn.eu merkte later nog op hoe knap de eerste positie is, als je bedenkt dat een SUV zoals de KONA Electric met meer luchtweerstand te maken heeft dan een lager liggende hatchback of sedan. Ook staan er andere auto's in de lijst die bevoordeeld zijn, bijvoorbeeld omdat ze een andere vorm hebben of veel lichter zijn. Desondanks komt onze KONA Electric dus alsnog als grote winnaar uit de bus.
Ontdek de Hyundai KONA Electric
Ben je nieuwsgierig naar het rijbereik van de KONA Electric? Ontdek hem op deze speciale pagina. Of boek een gratis proefrit!