iMOTION

Het digitale magazine van Hyundai
iMOTION
Het digitale magazine
van Hyundai

Kies je met je verstand, dan kies je voor de KONA Electric

Tegenpolen, kopt AutoWeek boven het artikel waarin de Hyundai KONA Electric wordt vergeleken met de Cupra Born. Inderdaad, het contrast tussen de twee elektrische auto’s is groot: bij de een (Cupra Born) tellen vooral de looks, bij de ander (KONA Electric) springen vooral de grote actieradius en prettige bediening in het oog en dát blijkt voor AutoWeek doorslaggevend voor de winst in de Dubbeltest. Waar de KONA Electric zijn zege nog meer aan te danken heeft? Je leest het onder de foto.

Vanbinnen kreeg de gefacelifte Hyundai KONA Electric een ander infotainmentscherm en een digitaal klokkencluster.

Ze zijn in vele opzichten heel verschillend, maar tonen op veel andere punten juist weer veel overeenkomsten. Temperament uit Martorell of gezond verstand uit Seoul? Als het maar elektrisch is.

Eind vorig jaar was de Cupra Born werkelijkheid en inmiddels is hij in Nederland. […] De KONA met verbrandingsmotor werd al eerder gefacelift, maar afgelopen zomer pas was het de beurt aan de Electric om weer helemaal bij de tijd te worden gebracht.

Vanbinnen kreeg de KONA een ander infotainmentscherm en een digitaal klokkencluster. Onzichtbaar zijn zaken als de spraakbediening en de uitgebreidere veiligheidssystemen. Doordat Hyundai meer vasthoudt aan conventionele, fysieke bedieningselementen is het in de cockpit van de KONA veel drukker dan in de Born.

De rijfuncties bedien je met knoppen op de middenconsole en de airconditioning heeft echte knoppen. Verder zijn de rijmodus en de mate van regeneratie (dat laatste met flippers aan het stuur) direct toegankelijk, waardoor de KONA zich heel intuïtief laat bedienen.

De rijmodus en de mate van regeneratie zijn direct toegankelijk, waardoor de Hyundai KONA Electric zich heel intuïtief laat bedienen.

De ‘gasrespons’ van de KONA veel rustiger, waardoor het al met al een lekker comfortabele auto is. Wat opvalt is dat de KONA bij gas los in D blijft kruipen als een conventionele automaat.

Een ander opvallend dingetje is dat de KONA zelfs wanneer je hem net vol van de lader hebt gehaald meteen de volle mep regeneratieve remkracht heeft. Andere EV’s doen dan weinig of niets, omdat ze de opgewekte energie immers niet kwijt kunnen.

Dat regeneratief remmen is door middel van flippers aan het stuur in drie standen te zetten, waarvan de krachtigste fors genoeg is om grotendeels met uitsluitend het rechterpedaal te rijden.

De Cupra Born voelt sportiever aan, maar dat vertaalt zich ook in het verbruik. Over de hele week maten we een gemiddeld stroomverbruik van 19,2 kWh per 100 km, terwijl de Hyundai KONA genoegen nam met 16,9 kWh. In combinatie met een iets grotere accu levert dat een fors grotere actieradius op voor de Hyundai.

Oordeel: De Cupra Born en de Hyundai KONA dartelen als in een partijtje schermen om elkaar heen. In de ene discipline is de Born veel beter, in de andere is de KONA duidelijk de sterkste van de twee. […] De Hyundai komt veel verder op een volle accu, is in de bediening veel prettiger en kost ook nog eens minder. Die laatste twee aspecten vinden we zo belangrijk dat we het hoofd richting de KONA zien gaan.

Het hele artikel lees je in AutoWeek nr. 5.

De Hyundai KONA Electric komt veel verder op een volle accu, is in de bediening veel prettiger en kost ook nog eens minder.

Vraag nu een proefrit aan

De Hyundai KONA Electric heeft een vernieuwd design, is slanker, verfijnder en voorzien van de nieuwste slimme technologie – en de actieradius bedraagt tot wel 484 kilometer op een volle batterij. Voor de Hyundai KONA Electric geldt een bijtelling van 16%. Ga langs bij de Hyundai-dealer voor een proefrit.

Boek een proefrit

Lees ook

Meer berichten

Hyundai verhalen

Uitgelichte berichten

Meer verhalen