Bij de grote elektrotest van Autovisie in 2017 was de Hyundai IONIQ Electric veel te sterk voor zijn vijf voornaamste concurrenten, waaronder de Nissan Leaf (van de vorige generatie) die zelfs naast het podium belandde. Hoe brengt de Hyundai IONIQ Electric – goed voor slechts 4% bijtelling – het ervan af tegen de nieuwe Nissan Leaf? Autovisie zette de twee elektrische auto’s wederom tegenover elkaar ... met opnieuw de IONIQ als winnaar! Wij maakten een top-5 van de meest treffende quotes uit de test:
1
In de stad is het handig om de vertraging/bijlaadfunctie stapsgewijs te kunnen instellen. Die efficiëntie helpt de IONIQ ook aan een net verbruik van 15,4 kWh op 100 kilometer onder abominabele omstandigheden, te weten een buitentemperatuur van -7 graden bij windkracht zes. […] De Leaf sprong in de vrieskou en met veel tegenwind minder zuinig met de elektronen om en kwam tot een gemiddeld verbruik van 18,6 kW.
2
Aan de snellader tankte de Nissan even snel als de Hyundai, wat correspondeert met 103 kilometer actieradius in een half uur. Weet wel dat momenteel de eerste 100 kW snelladers worden geplaatst en dat de Leaf daar niets sneller bij oplaadt en de IONIQ wel.
3
Ook aan een gewone paal heeft de Leaf 3,5 uur langer nodig om zijn accu helemaal op te laden dan de vier uur die de IONIQ daarvoor neemt.
4
De IONIQ heeft weliswaar een kleiner accupakket voor dezelfde prijs, maar verbruikt ook merkbaar minder stroom en laadt tevens sneller weer kilometers bij.
5
Daarbij heeft de Koreaanse auto beter meubilair, een moderner ogend en ergonomisch doordachter interieur en fijnere rijeigenschappen dan de Japanner. Wat ons betreft is de efficiënte IONIQ nog steeds de segmentleider.
Gratis proefrijden in de IONIQ Electric
Benieuwd geworden naar de Hyundai IONIQ Electric? Probeer hem gewoon eens uit! Kom gratis proefrijden bij de dichtstbijzijnde Hyundai-dealer, of ontdek hem eerst op onze speciale IONIQ Electric-pagina. Hier vind je echt alles wat je wilt weten over deze zero emissie-auto.