iMOTION

Het digitale magazine van Hyundai
iMOTION
Het digitale magazine
van Hyundai

Hoe Hyundai met waterstof en slimme technologie het leven van mensen wil verbeteren

Hoe mooi zou het zijn te leven in een wereld zonder uitstoot van schadelijke stoffen? Het is Hyundai’s droom om dat te realiseren en omdat we het niet bij dromen willen laten, zijn we hard bezig om zo’n emissievrije wereld vorm te geven. Op de Consumer Electronics Show 2024 (CES) gaf Hyundai een kijkje in de toekomst.

Op de technologiebeurs in Las Vegas draait bij Hyundai alles om het thema Ease every way, waarbij de nadruk ligt op een mensgerichte toekomst die tot stand moet komen door de toepassing van waterstofenergie en softwaretechnologieën. Ook onthulde Hyundai samen met vliegtuigfabrikant Supernal, een onderdeel van Hyundai Motor Group, de S-A2, een elektrisch vliegtuig dat verticaal kan opstijgen en landen.

Duurzame toekomst

Hyundai ziet waterstof als de weg naar een duurzame toekomst, omdat het zowel schoon als toegankelijk is, en zal een prominente rol spelen bij het verwezenlijken van een wereld zonder uitstoot van schadelijke stoffen. ‘Bij Hyundai geloven we dat wetenschap en menselijkheid hand in hand gaan en dat geavanceerde technologie het leven van mensen moet verbeteren’, aldus Jay Chang, President en CEO van Hyundai Motor Company. ‘Schone waterstof moet overal en voor iedereen beschikbaar zijn en alles van stroom kunnen voorzien.’

Hyundai zet vol in op een serie ‘groene’ voertuigen als duurzame oplossing voor emissieloze mobiliteit. Elektrische auto’s met een batterij, hybridevoertuigen waarbij de batterij de aandrijving helpt en waterstofauto’s. En dat gaat verder dan het fabriceren van auto’s met een brandstofcel, zoals de Hyundai NEXO. Vrachtwagens, trams, bussen maar ook schepen en generatoren komen in aanmerking voor waterstofaandrijving.

‘Software-Defined Everything’

Als aanbieder van slimme mobiliteitsoplossingen erkent Hyundai het belang van software en AI bij het creëren van een gebruikersgericht mobiliteitsecosysteem. Op CES 2024 kondigde Hyundai zijn ‘Software-Defined Everything’-strategie (SDx) aan, die tot doel heeft alle voertuigen en ecosystemen nog slimmer te maken door middel van geavanceerde software en AI.

Via zijn SDx-strategie wil Hyundai een mobiliteitsecosysteem ontwikkelen dat altijd en overal voldoet aan de behoeften van gebruikers. De strategie van Hyundai begint met de transformatie van voertuigen tot Software Defined Vehicles (SDV’s). Dit initiatief opent een nieuw tijdperk van ongekende mobiliteit en biedt klanten de vrijheid om op afstand de functionaliteit en prestaties van hun auto te verbeteren.

Modellen altijd up-to-date

De mobiliteits- en softwaretechnologie die Hyundai voortdurend verder ontwikkelt, zorgt dat alle modellen te allen tijde up-to-date blijven. Daardoor kunnen functies van de auto – voor wat betreft veiligheid en beveiliging, comfort, connectiviteit en prestaties – worden opgewaardeerd via ‘Over-The-Air’ (OTA) software-updates.

Hyundai voorziet dat auto’s uitgroeien tot ‘AI-machines’ die voortdurend leren om klanten beter te bedienen. Het transformeren van auto’s in AI-machines zal Hyundai in staat stellen het onderhoud en de updates van auto’s te automatiseren, transparante gegevens te verstrekken, potentiële problemen te voorkomen en gebruikerservaringen te personaliseren.

Hyundai onthulde op CES 2024 samen met vliegtuigfabrikant Supernal, een onderdeel van Hyundai Motor Group, de S-A2, een elektrisch vliegtuig dat verticaal kan opstijgen en landen.

Vervoer door de lucht

Ook kijkt Hyundai al langere tijd veel breder dan het traditionele stedelijke woon-werkverkeer en werkt het samen met vliegtuigfabrikant Supernal aan een reeks nieuwe innovatieve elektrische luchtvoertuigen die voor een revolutie moeten zorgen in het vervoer van mensen en goederen door de lucht.

De S-A2 die Supernal onthulde op CES 2024 bouwt voort op de S-A1 die het bedrijf presenteerde op CES 2020. Zowel de S-A1 als de S-A2 is een zogenoemde eVTOL, een kruising tussen een helikopter en een auto die verticaal stijgt en landt. In de S-A2 is plaats voor vier passagiers. In- en uitstappen doen reizigers in zogenaamde hubs. Daar kunnen ze hun reis vervolgen in Purpose Built Vehicles (PBV’s).

Zo stil als een vaatwasser

De S-A2 is een studiemodel van een Personal Air Vehicle (PAV). Het V-vormige vliegtuig haalt een snelheid van 305 km/u, op een hoogte van zo’n 500 meter, en is bedoeld voor korte vluchten van 40 tot 65 kilometer. Hij wordt elektrisch aangedreven en heeft acht volledig kantelbare rotoren. De S-A2 is zo stil als een vaatwasser: hij produceert 65 dB tijdens het verticaal stijgen en landen en 45 dB tijdens het horizontaal cruisen.

Bij de ontwikkeling van zijn voertuigen werken de technici van Supernal, een onderdeel van Hyundai Motor Group, nauw samen met de ingenieurs van Hyundai. Daarbij wordt gebruikgemaakt van geavanceerde technologieën en systemen, waaronder kunstmatige intelligentie, autonome besturing en elektrische aandrijflijnen.

Benieuwd naar alle nieuwtjes van Hyundai op CES 2024? Volg ons op het internationale YouTube-kanaal van Hyundai of bezoek het digitale metaverse-platform ‘Roblox Hyundai Map.’

Lees ook

Meer berichten

Hyundai verhalen

Uitgelichte berichten

Meer verhalen