Hoe zwaarder een auto, hoe meer energie er nodig is om hem in beweging te krijgen en te houden. Om toch zoveel mogelijk kilometers uit het batterijpakket te halen, zochten de designers van de IONIQ 6 naar allerlei manieren om hun nieuwste meesterstuk zo aerodynamisch mogelijk te maken. Immers, hoe minder luchtweerstand, hoe verder hij komt. Het resultaat is verbluffend, want met een luchtweerstandscoëfficiënt van 0,21 is de elektrische Hyundai een van de gestroomlijndste auto’s die er bestaan. Hoe dat er in een windtunnel uitziet? Je ziet het in de video hieronder.
Inspiratie uit de jaren 30
Simon Loasby is Hyundai's Head of Styling. Hij noemt de Stout Scarab, de Phantom Corsair en de Saab Ursaab uit 1947 als belangrijke invloeden op het strakke design van de IONIQ 6. ‘Maar het echte begin van aerodynamisch ontwerp en engineering van de IONIQ 6 dateert van de jaren 30. We waren van mening dat juist de inspiratie uit dat tijdperk – én uit de natuur – de basis moest vormen voor uniekheid en duurzame prestaties in het EV-segment.’
Ook van invloed op de aerodynamica van de IONIQ 6 was de Supermarine Spitfire, een beroemd Brits gevechtsvliegtuig uit de Tweede Wereldoorlog. De ontwerpers brachten aan de zijkant van de achterspoiler van de IONIQ 6 een op de Spitfire geïnspireerde vleugel aan. Die moet de luchtstroom van het dak absorberen en de luchtweerstand terugdringen door wervelingen aan de punt van de spoiler te minimaliseren. Deze technologie dringt ook de wervelstromen aan de zijkant van de auto terug, waardoor de luchtweerstand afneemt.
Vorm van een vliegtuigvleugel
De auto zelf heeft de aerodynamische vorm van een vliegtuigvleugel. Het drukverschil tussen de boven- en onderkant van de auto zorgt ervoor dat lift wordt gegenereerd. De neerwaartse kracht die wordt gegenereerd door de achterspoiler van de IONIQ 6 vermindert de lift, zelfs tijdens het rijden op hoge snelheid. Dit om de stabiliteit te vergroten.
Ook haalde het designteam inspiratie uit de natuur, zoals de vorm die een slechtvalk aanneemt als hij met 390 km/u achter een prooi aan duikt. Toen de ontwerpers van Hyundai klaar waren met de eerste exterieurdesigns van de IONIQ 6, doken ze de windtunnel in. Samen met Hyundai’s aerodynamica-ingenieurs ging het team – met tests bij windsnelheden tot 200 km/u, gegenereerd door een ventilator van 3.400 pk – op zoek naar nóg meer efficiëntie.
Actieve luchtklep voor koeling
In tegenstelling tot een auto met een verbrandingsmotor heeft een elektrische auto veel minder koeling nodig. Daarom kozen de ingenieurs van Hyundai voor een actieve luchtklep (Active Air Flap, AAF) aan de voorzijde van de IONIQ 6. De AAF opent wanneer alleen koeling nodig is. In gesloten toestand zorgt de AAF ervoor dat de lucht via de luchtinlaten aan weerszijden van de bumper langs de wielen van de auto wordt geleid, wat zorgt voor een reductie van maar liefst 20 procent van de totale luchtweerstand.
Door zijn lange wielbasis heeft de IONIQ 6 aan de voorzijde een relatief korte overhang. Ook dat zorgde voor een flinke uitdaging op het gebied van aerodynamica. Om de ruimte tussen de voorbumper en het wiel te minimaliseren, bedachten de ingenieurs een wielkastverkleiner. Die zorgt voor nog iets langere uiteinden van de voorbumper, waardoor de lucht naadloos langs de wielen stroomt.
Slimme luchtstroomgeleiders
Aan de achterzijde van de IONIQ 6 helpen slimme luchtstroomgeleiders aan weerszijden van de achterbumper de luchtweerstand te verminderen. Ook de volledig afgedekte onderzijde van de auto, de diffuser onder de achterbumper en de elliptische, op een vleugel geïnspireerde achterspoiler dragen bij aan een betere aerodynamica.
Dankzij alle aerodynamische kenmerken heeft de IONIQ 6 een riant rijbereik, namelijk 614 kilometer. Dit betreft de versie met 77,4 kWh-batterij, achterwielaandrijving en 18-inch wielen. De actieradius is officieel vastgesteld aan de hand van de meetcyclus WLTP (Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure). Meer weten over de IONIQ 6?