Zowel de Hyundai TUCSON als de IONIQ 5 kreeg van de Europese veiligheidsorganisatie de hoogste score in alle vier categorieën: bescherming van volwassen inzittenden, bescherming van kinderen in de auto, voetgangersbescherming en Safety Assist.
Hyundai stelt heel hoge eisen aan de veiligheid van zijn auto’s. Dat de nieuwe TUCSON en IONIQ 5 superveilig zijn wisten wij dus al uit eigen ervaring, maar nu is daar dan ook de officiële bevestiging: het Europese veiligheidsinstituut Euro NCAP beloonde beide modellen met de maximumscore van vijf sterren. Ook de Hyundai BAYON werd getest: hij ontving een uitstekende score van vier sterren.
De Hyundai TUCSON en IONIQ 5 presteren bijzonder goed in de categorieën bescherming van volwassen inzittenden en bescherming van kinderen in de auto. De volledig elektrische IONIQ 5 blinkt bovendien uit in de categorie Safety Assist.
Veiligheidspakket Hyundai Smart Sense
De Hyundai BAYON liet prima resultaten noteren in de categorie bescherming van kinderen in de auto. Daarmee bewijst ook deze SUV tot de veiligste auto’s van Europa te behoren. Alle moderne Hyundai’s danken hun hoge mate van veiligheid aan Hyundai Smart Sense.
Dit uitgebreide pakket veiligheids- en rijassistentiesystemen is ontwikkeld om ongelukken te helpen voorkomen en om de kans op letsel bij een botsing zoveel mogelijk te beperken. De ontwikkeling van rijhulp- en veiligheidssystemen gaat ontzettend snel.
Zo is de TUCSON onder meer uitgerust met Forward Collision-Avoidance Assist (FCA) met herkenning van voetgangers, fietsers en auto’s. Als het systeem een mogelijke aanrijding detecteert en de bestuurder niet op tijd reageert, remt FCA de auto automatisch.
Uniek is Blind-Spot View Monitor (BVM). Dit systeem toont het achter- en zijaanzicht van de auto op het digitale instrumentenpaneel wanneer je de richtingaanwijzer activeert. Zo krijg je een beter beeld van eventueel verkeer in de dodehoek, ook wanneer het donker is.
Zeven airbags in TUCSON en IONIQ 5
Net als de Hyundai TUCSON telt ook de IONIQ 5 maar liefst zeven airbags, waaronder een airbag tussen de twee voorstoelen. Die moet voorkomen dat de bestuurder en bijrijder in geval van een aanrijding elkaar kunnen verwonden.
Een primeur op de IONIQ 5 is Highway Driving Assist 2 (HDA 2). Dit systeem maakt het rijden op de snelweg veiliger en comfortabeler. HDA 2 houdt de snelheid van de auto en de afstand tot de voorligger constant, terwijl het de auto ook midden in de rijstrook houdt.
De uitgebreide lijst Hyundai Smart Sense-systemen in de BAYON omvat onder meer Driver Attention Warning (DAW). Dit systeem houdt de alertheid van de bestuurder tijdens het rijden in de gaten en waarschuwt als de bestuurder minder goed oplet. DAW adviseert dan een pauze.
Leading Vehicle Departure Alert (LVDA) waarschuwt de bestuurder wanneer de voorligger, bijvoorbeeld bij stilstaan voor een verkeerslicht of in een file, weer in beweging komt. Dit is vooral een handige functie in stadsverkeer.