Hoe rijdt de IONIQ 5? Maakt de gloednieuwe elektrische auto van Hyundai alle – hooggespannen – verwachtingen waar? Nadat een select aantal media eerder in Nederland al vluchtig kennis mocht maken met een prototype van de IONIQ 5, kreeg de pers tijdens de officiële persintroductie in Valencia uitgebreider de tijd om hem aan de tand te voelen. Hieronder alle rijimpressies op een rij.
Auto Review: Je kunt er serieus een potje mee blazen
Na een eerste kennismaking is ons al snel duidelijk: de IONIQ 5 is de auto die je wilt. Dat schrijft Auto Review in zijn uitgebreide rijimpressie van de nieuwe elektrische Hyundai. De IONIQ 5 stuurt licht en trefzeker. Doordat het accupakket laag in het chassis ligt, heeft de Hyundai een gunstig zwaartepunt, wat hem eerder het weggedrag van een flinke hatchback, dan dat van een uit de kluiten gewassen crossover geeft. Je kunt er serieus een potje mee blazen. [...] Hulde voor Hyundai, dat met de IONIQ 5 een echte koppendraaier heeft getekend. Laat je niet foppen door het retro-uiterlijk van de ID.4-concurrent, onder zijn koets schuilt vernieuwende techniek waar je als elektrorijder echt wat aan hebt. Aan de juiste laadpaal kun je de IONIQ 5 in 18 minuten weer tot 80 procent batterijniveau opladen. Tel daarbij op dat de Hyundai veel ruimte biedt, heerlijk stuurt en op en top verfijnd is, en je hebt een EV die de nieuwe standaard in zijn segment zet.
Wij vinden het Hyundai’s meest geslaagde ontwerp tot nu toe – totaal anders dan andere Hyundai’s én anders dan andere merken, is TopGear onder de indruk van de nieuwe IONIQ 5. Onze versie was 305 pk sterk dankzij elektromotoren op de voor- en achteras. En ja, dat maakt hem ondanks zijn gewicht van twee ton serieus snel. Een 0-100’je is in 5,2 seconden geschiedenis, de top is 185 km/u. Er zijn drie rijmodi; Eco, voor als je krap in je actieradius zit, en ook alleen voor dan. Dan zijn er Normal, die je gewoonlijk zult rijden, en Sport, waarin de IONIQ 5 écht leuk wordt. Hij reageert dan fel op het rechterpedaal en is nog feestelijk door bochten te jagen ook. […] Hij is aangenaam en comfortabel geveerd; hooguit op korte ribbeltjes zul je merken dat er maar liefst 20″-wielen onder de Hyundai IONIQ 5 zitten.
Femmefrontaal: Het interieur is een lust (en rust) voor het oog
De IONIQ 5 rijdt echt goed. Hij voelt betrouwbaar, hij heeft een snel stuur- en ‘gas’respons en ligt solide op de weg, vindt Rowan Peperkamp van Femmefrontaal.nl. Het grote voordeel van een elektrische auto is de serene rust die je ervaart als je over de snelweg zoeft. Het voelt alsof je in je eigen bubbel zit, waarin alles naar jouw wens is afgesteld. Het interieur is een lust (en rust) voor het oog, de materialen voelen fijn aan, het infotainmentsysteem werkt intuïtief en er is in de IONIQ 5 eigenlijk geen sprake van range-anxiety. […] Wat ook handig is, is dat de IONIQ 5 geleverd wordt met een V2L functie, waarbij je elektrische apparaten zoals een elektrische fiets, scooter of camping gerei op kan laden aan de batterij van de auto. Een soort huishoudelijk apparaat op wielen, dus.
De IONIQ 5 is er al vanaf € 43.500. En dat is een ongelofelijk scherpe prijs voor wat hij allemaal te bieden heeft. De Crossover Utility Vehicle (CUV) is verkrijgbaar met keuze uit twee batterijpakketten en achterwiel- of vierwielaandrijving. In totaal zijn er vier uitvoeringen: Style, Connect, Connect+ en Lounge. In de standaarduitvoering Style is de IONIQ 5 (met 58 kWh-batterij) al zeer rijk uitgerust. Wat dacht je van:
11 kW 3-fase onboard charger
Laadkabel voor laden via stopcontact (230V)
12,3-inch Multimediascherm met navigatie
Apple Carplay & Android Auto (bedraad)
Hyundai Bluelink met smartphone-app & LIVE Services
19-inch lichtmetalen velgen met 235/55R19-banden (Michelin)