Het hele artikel lees je in Autovisie nr. 8.
Voor wie op zoek is naar een lekker sportief ogende compacte middenklasser zonder overdreven veel pk’s, is de Hyundai i20 N Line een fantastische auto. Met zijn stoere 17-inch lichtmetalen N Line-velgen, dubbele uitlaatdemper, rode N Line-accenten en metalen voetpedalen is de i20 N Line een heerlijk opvallende verschijning. Zoals ook de vergelijkbare Ford Fiesta ST-Line de aandacht trekt met zijn sportieve voorkomen. Is de Hyundai i20 N Line de beste light-GTI, of is dat de Ford Fiesta ST-Line? vroeg Autovisie zich af. Je leest het hieronder.
In deze klasse zijn éénliter driecilinder motoren gemeengoed, tegenwoordig aangevuld met 48 volt mild-hybride systemen die zowel het verbruik drukken als het vermogen oppeppen.
De i20 N Line die je eigenlijk wilt – en daarom ook door ons is uitgekozen – betreft de 120 pk-versie van de ‘mild hybrid’ 1.0 driecilinder, die in tegenstelling tot de 100 pk-variant louter met zeventraps DCT-automaat te krijgen is.
Deze i20 kost 27.195 euro, waarvoor alles erop zit wat Hyundai erop kan leveren, plus de nodige N Line-extraatjes. Dus 17-inch lichtmetaal met sportbanden, een uitgebreide N Line-bodykit en -interieuraankleding, een sportuitlaat, premium-audio van Bose, cruise control plus allerhande veiligheidssystemen, navigatie, smartphonecompatibiliteit en -app.
Het aanschafbedrag van de i20 schept bij Ford ruimte voor een ST-Line X van 26.315 euro, waarop bijvoorbeeld 17-inch lichtmetaal, een sportonderstel, een bodykit, een achteruitrijcamera, led-koplampen en geïntegreerde navigatie te vinden zijn. Maar ook een hoop dingen niet, die je wel standaard op de Hyundai krijgt. Het prijsverschil schept wat ruimte om de achterstand in te halen, maar dan nog blijft de Fiesta iets kariger.
Ook optisch heeft de i20 N Linenadrukkelijk de overhand. Met dit spoilerwerk en deze wielen is hij alleen door een kenner van de échte ‘N’ te onderscheiden. In de basis geeft de i20 je ogen al wat meer te doen met z’n tamelijk complex gevormde lichtunits en lijnenspel op de flanken. De N Line-aankleding complementeert dit fraai.
Het interieur maakt een evenredig overtuigend sportieve en rijke indruk. Stereotiepe rode stiksels en sierpaneeltjes voeren de boventoon, aluminium accenten maken het af, terwijl het niveau van afwerking en de kunststofkeuze prima passen bij het prijsniveau. De Fiesta is er bij de zeer recente facelift niet per se mooier op geworden. […] Je kunt zien dat de Hyundai de nieuwere auto van de twee is.
Het 48 volt hybridesysteem is in de i20 veel nadrukkelijker aanwezig. Vooral in de sportstand laat de startergenerator zich voelen. Bij gas los rem je behoorlijk stevig af als het ding aankoppelt om zo veel mogelijk remenergie in elektriciteit om te zetten en op te slaan in de (0,46 kWh) lithium-ion-accu. En als je op het gas gaat, krijg je als in een EV onderin meteen een superdirecte respons dankzij de elektropower.
Wie een auto als deze kiest voor het uiterlijk vertoon en een oppervlakkig sportief rijkarakter, is met de i20 N Line beter bediend. Die biedt meer spullen, meer aankleding en een aandrijflijn met meer beleving. De echte liefhebber mag evenwel onveranderd naar de Ford-dealer afreizen.
Benieuwd naar de Hyundai i20 N Line?
De Hyundai i20 N Line is ontworpen met een krachtige, dynamische uitstraling. Hij is voorzien van een opvallende voorbumper, een indrukwekkende grille met structuur en een ranke achterbumper die de auto niet alleen nog mooier maakt, maar ook de aerodynamica verbetert. Maak hem helemaal de jouwe met een keuze uit negen onderscheidende kleuren en een optionele contrasterende kleur voor het dak.