iMOTION

Het digitale magazine van Hyundai
iMOTION
Het digitale magazine
van Hyundai

TopGear: De IONIQ 5 is de grootste koppendraaier

De – in veel opzichten – opvallendste elektrische auto van dit moment is de IONIQ 5. Dat maakt hem ook meteen tot de benchmark in zijn klasse en dus een graag geziene opponent in veel vergelijkende autotests. Zo was het automagazine TopGear benieuwd hoe de Ford Mustang Mach-E en de Volkswagen ID.3 zich verhouden tot de IONIQ 5. Benieuwd naar de resultaten? Lees snel verder.

De IONIQ 5 is eigenlijk even groot als de Mach-E. Toch is er iets aan hem dat het doet lijken alsof ie het formaat van een hatchback heeft. Komt het door alle rechte lijnen en pijlvormen? Of door de proporties van zijn ontwerp, die dicht in de buurt komen van die van de Volkswagen ID.3? De VW en Hyundai zien er even groot uit als je ze los van elkaar fotografeert. Zet je ze naast elkaar, dan verdwijnt de Duitser achter de Koreaan.

Op zichzelf is de IONIQ 5 groot. Breed ook vooral, zodanig dat hij behoorlijk intimiderend kan zijn (voor zijn bestuurder en voor omstanders) in krappe stadse straatjes. De meedraaiende hoofdjes als je langsrijdt bevestigen dat ie er echt onderscheidend uitziet.

TopGear over de IONIQ 5: De meedraaiende hoofdjes als je langsrijdt bevestigen dat ie er echt onderscheidend uitziet.

Binnen in de IONIQ 5 is het oprecht 'priemiejum’ te noemen. De materialen zijn niet voor de hand liggend, en toch zijn ze goed gekozen. Het sfeerverlichte dashboard en dito deurpanelen zouden niet misstaan in een cocktailbar. Een verplaatsbare middenconsole tussen de stoelen biedt grote hoeveelheden opbergruimte.

Wanneer we in de Hyundai rijden, krijgen we één woord maar niet uit ons hoofd: Audi. Het IONIQ-interieur komt er erg dicht in de buurt qua zacht aanvoelende afwerking, soliditeit en hi-res design. En hij gaat zo trefzeker over de weg, z’n wielen op de hoeken, z’n bewegingen weloverwogen. Net als een Audi. Vertrouwenwekkend en verfijnd: ja. Betrokken: niet zozeer.

Er zijn veel mogelijkheden tot regeneratie, die uitstekend wordt verweven met de frictieremmen. Snelheid opbouwen of kwijtraken is een doodeenvoudig proces. […] Mocht je zoveel mogelijk EV-vakjes willen afvinken, dan is de IONIQ 5 je auto. Z’n geheel nieuwe platform staat snelladen toe met tot 350 kW. En hij kan z’n lading teruggeven aan de grid.

De IONIQ 5 is de grootste koppendraaier. Ziet er top uit en zal alom bewondering oogsten met zijn hightech interieur.

Het hele artikel lees je in het automagazine TopGear.

TopGear over de IONIQ 5: Eén woord krijgen we maar niet uit ons hoofd: Audi. Het IONIQ-interieur komt er erg dicht in de buurt.

Kom langs voor een proefrit in de IONIQ 5

Benieuwd naar de IONIQ 5? Kom gerust eens langs voor een proefrit. Deze volledig elektrische Hyundai is verkrijgbaar met keuze uit twee batterijpakketten en achterwiel- of vierwielaandrijving. In totaal zijn er vier uitvoeringen: Style, Connect, Connect+ en Lounge. In de standaarduitvoering Style is de IONIQ 5 (met 58 kWh-batterij) al zeer rijk uitgerust.

Maak een proefrit

Lees ook

Meer berichten

Hyundai verhalen

Uitgelichte berichten

Meer verhalen