iMOTION

Het digitale magazine van Hyundai
iMOTION
Het digitale magazine
van Hyundai

Op zoek naar een luxe zevenzitter? Deze moet je hebben!

Wat de SANTA FE is voor Hyundai, is de Highlander voor Toyota. Het zijn allebei paradepaardjes en demonstreren tot in detail wat de twee automerken in huis hebben. Maar welke moet je nu hebben als je op zoek bent naar een luxe zevenzitter? AutoWeek zette ze tegenover elkaar in een Dubbeltest en zocht het uit.

Hyundai SANTA FE.

Stap je vanuit de Highlander in de SANTA FE, dan valt meteen op dat het interieur veel mooier en moderner is. Het is hooguit even wennen aan de schuin liggende knoppen op de middenconsole, maar de bediening laat aan duidelijkheid niets te wensen over.

Hoe dan ook: een fijne werkplek met een goede zitpositie. Er zit in het infotainmentsysteem zelfs een functie om middels een microfoon de passagiers in het achtercompartiment toe te spreken.

De rijeigenschappen staan duidelijk op een hoger niveau dan die van de Toyota. […] De elektromotor ondersteunt goed en de relatief kleine viercilinder hoeft niet hard te zwoegen om de 1,7 ton zware SUV op gang te krijgen. Op de snelweg is het heerlijk rustig aan boord. Bochten neemt hij makkelijker dan de zware Toyota.

Hyundai SANTA FE.

Een grote drinker is hij niet; we noteren een gemiddelde van 1 op 14,5 en schatten in dat de PHEV-uitvoering dat niet veel beter doet, tenzij er zo vaak mogelijk wordt geladen. Het infotainmentsysteem kent veel functies en is via een usb-kabeltje met de smartphone te verbinden.

De passagiers op de derde zitrij in de Hyundai hebben zelfs hun eigen klimaatregeling en op de tweede rij vinden we een 220V-stopcontact. […] De Hyundai is € 18.000 voordeliger, dat is niet niks.

De Toyota zakt een beetje door het ijs als het op de aandrijflijn aankomt en de hoge aanschafprijs. De Hyundai biedt domweg heel veel waar voor zijn geld, daar valt geen speld tussen te krijgen. Voeg daarbij de lagere vaste én variabele lasten en de prima garantievoorwaarden en het is niet zo verwonderlijk dat de SANTA FE de meeste punten pakt.

Het hele artikel lees je in AutoWeek nr. 33.

Hyundai SANTA FE.

Hyundai SANTA FE Hybrid

De hybrideversie van de SANTA FE is voorzien van de nieuwe 1.6-liter T-GDi Smartstream-turbobenzinemotor met directe brandstofinspuiting. Die werkt samen met een 44,2 kW elektromotor, die wordt gevoed door een 1,49 kWh lithium-ion-polymeeraccu. Het systeemvermogen bedraagt 169 kW (230 pk) en 350 Nm trekkracht. De SANTA FE Hybrid is er vanaf € 44.495.



Ontdek de SANTA FE Hybrid

Hyundai SANTA FE Plug-in Hybrid

De plug-in hybride-versie van de SANTA FE is eveneens voorzien van de 1.6-liter T-GDi Smartstream-motor. In deze versie is die gekoppeld aan een 66,9 kW elektromotor die gevoed wordt door een 13,8 kWh lithium-ion-polymeeraccu. Het systeemvermogen bedraagt 195 kW (265 pk) en eveneens 350 Nm trekkracht. De prijzen van de SANTA FE Plug-in Hybrid beginnen bij € 51.495.



Ontdek de SANTA FE Plug-in Hybrid

Lees ook

Meer berichten

Hyundai verhalen

Uitgelichte berichten

Meer verhalen