De hele rijimpressie van AutoWeek lees je hier.
De nieuwe IONIQ 6 behoort net als de IONIQ 5 tot Hyundai’s exclusieve line-up-merk IONIQ, dat zich uitsluitend richt op volledig elektrische auto’s. Maar betekent dat ook dat de benjamin van het duo hetzelfde rijdt? AutoWeek mocht de IONIQ 6 als een van de eerste media testen en zag veel overeenkomsten, maar ook best een hoop verschillen. Welke? Lees snel verder onder de foto.
Met de Hyundai IONIQ 6 neemt het Koreaanse merk een vrij zeldzame, lage elektrische auto op in het gamma. Eentje die er ook nog eens vrij extreem uitziet. Maar dat heeft een reden. Mede door de vorm moet de IONIQ 6 namelijk meer dan 600 kilometer ver komen.
Hyundai wilde de cW-waarde zo laag mogelijk krijgen voor de IONIQ 6 en dat is met 0,21 aardig gelukt. Minder luchtweerstand vertaalt zich namelijk naar een lager verbruik en dat betekent meer actieradius uit dezelfde accucapaciteit.
Waar de hogere IONIQ 5 met 77,4 kWh accu en achterwielaandrijving 507 kilometer ver komt volgens de WLTP-cyclus, komt de IONIQ 6 met dezelfde aandrijflijn 614 kilometer ver.
Uiteraard is die dalende daklijn niet de enige maatregel die Hyundai heeft genomen. Het feit dat de IONIQ 6 een stuk lager is helpt mee, maar ook kleine dingen zoals flapjes rond de wielkasten en zelfde een logo met minder reliëf dragen hun steentje bij.
De losse achterklep maakt het mogelijk de achterzijde optimaal te laten aflopen om zo de rijwind mooier van het koetswerk te scheiden, met minder wervelingen ten gevolg. Zo'n aparte klep heeft wel een nadeel: je komt minder makkelijk in de bagageruimte.
De wielbasis is zo lang dat je makkelijk een beetje onderuit kunt gaan zitten zonder dat je knieën in de voorstoelen prikken. De relatief beperkte hoofdruimte is daarom niet direct een enorm bezwaar. Je zit een beetje met je knieën opgetrokken omdat de accu in de bodem zit en de vloer dus vrij hoog staat, maar ook dat is allemaal wel te overzien.
De IONIQ 6 rijdt strakker dan de IONIQ 5. Dat betekent iets minder comfort als je rechtuit gaat en veel meer comfort in alle andere gevallen. Hij ligt beter op de weg en heeft minder moeite met slecht wegdek pareren dat zich toevallig in een bocht bevindt.
Bovendien kun je met de flippers achter het stuur de mate van recuperatie bijstellen wanneer je wil, komt de auto desgewenst helemaal tot stilstand zonder het rempedaal te bedienen en met 229 pk is de IONIQ 6 geen Tesla-killer maar zeker vlot genoeg.
Een enkele koude winterse ochtend met temperaturen amper boven het vriespunt geeft natuurlijk geen volledig beeld, maar op basis van de eerste 50 kilometer gaf de boordcomputer 17 kWh/100 km aan. Dat is beslist niet onaardig. De auto staat bovendien op 20 inch wielen en dat scheelt op de WLTP-cyclus zomaar 10 procent actieradius.
Wil jij de IONIQ 6 ook uitproberen?
Ben je nieuwsgierig geworden naar de IONIQ 6 en wil je zelf ervaren hoe hij rijdt? Kom deze ultra-aerodynamische elektrische Hyundai dan gewoon eens uitproberen. Klik op de button hieronder om je aan te melden en de Hyundai-dealer neemt direct contact met je op zodra er een IONIQ 6 klaarstaat voor een proefrit.