iMOTION

Het digitale magazine van Hyundai
iMOTION
Het digitale magazine
van Hyundai

Autovisie test: KONA Electric vs. Mazda MX-30

Als jij een nieuwe elektrische auto zou moeten kiezen, wat is dan het belangrijkste waar je op let? Zijn looks? Of hoe ver je komt op een volle accu? Waarschijnlijk een combinatie van beide, want behalve dat een auto er gewoon lekker uit moet zien wil je ook niet om de haverklap naar een laadpaal hoeven te zoeken. Gelukkig oogt de KONA Electric niet alleen lekker stoer, maar blinkt hij ook uit met zijn actieradius.

Het rijbereik van de KONA Electric met 39 kWh-batterijpakket is vrij riant: tot maar liefst 305 km (volgens WLTP). Daarmee geeft de compacte SUV vrijwel alle concurrenten in zijn klasse het nakijken – óók modellen die nog maar net op de markt zijn, zoals de nieuwe Mazda MX-30. Het magazine Autovisie zette beide modellen tegenover elkaar in een vergelijkende test en noteerde een duidelijke winnaar: de KONA Electric. Een greep uit de test:

De 41 kWh-accu in de KONA Electric belooft 305 kilometer actieradius en tot 50 kW snelladen, de motor is dezelfde als in de 64 kWh-versie, maar dan geknepen tot 136 pk. Het immense koppel van 395 Nm is gelijk gebleven.

Het is een auto die je meer leert waarderen naarmate de gereden kilometers zich opstapelen . (…). Met hier een touchscreen en geen druk-/draaiknop, maar wel een betere navigatie-functionaliteit waarin essentiële zaken als laadpalen beter verwerkt zijn.

Het zicht rondom is aanzienlijk beter dan in de claustrofobische Mazda die van achteren bijna volledig is dicht gebouwd. Vanbuiten is de KONA niet zo origineel als de MX-30, maar de verkoopcijfers tot nu toe bewijzen dat Hyundai de juiste weg ingeslagen is.


Lees ook:

7 redenen om voor de KONA Electric te kiezen


 

Hij haalt vlot 140 km/h en je komt met 136 pk niets tekort. In de sportstand zijn tussenacceleraties tussen 20 en 60 km/h evengoed zo rap dat je er duizelig van wordt. En dat terwijl het verbruik er nauwelijks onder te lijden heeft.

De elektronenconsumptie loopt boven de 100 km/h niet zo hard op als in de MX-30, zodat de voorspelde actieradius met volle accu op de normronde op 269 kilometer uitkwam. Maar ook als je continu 130 km/h rijdt, zul je bijna 200 kilometer ver komen.

De Hyundai KONA laat zien dat je voor iets meer geld een even ruime EV kunt rijden die het op de lange afstand een stuk beter doet. (…) Dankzij duidelijk betere elektrotechniek en een beter doordacht platform is de KONA Electric met afstand de betere koop.

Het hele artikel lees je in Autovisie nummer 22.

 

KONA Electric met 8 % bijtelling

Zakelijk rijders die nog vóór het einde van 2020 voor de Hyundai KONA Electric kiezen, betalen slechts 8 % bijtelling. Vanaf 1 januari 2021 is dat 12 %. Particulier rijder? Profiteer dan van onze scherpe private lease-aanbieding en rijd de KONA Electric al vanaf € 499 per maand.

Boek een gratis proefrit

Lees ook

Meer berichten

Hyundai verhalen

Uitgelichte berichten

Meer verhalen