iMOTION

Het digitale magazine van Hyundai
iMOTION
Het digitale magazine
van Hyundai

Bright onderzoekt: kan de KONA Electric zich meten met de concurrentie?

De Hyundai KONA Electric is vernieuwd en weer helemaal bij de tijd. Reden voor Bright-autotester Rutger Middendorp om de compacte SUV gedurende een paar weken flink onder handen te nemen. Kan de KONA Electric zich meten met de huidige concurrenten? Lees snel verder onder de foto.

Bright over de Hyundai KONA Electric: ‘Hij heeft een accu van dik 60 kWh en gaat zuinig met de stroom in die accu om.’

De KONA is al jarenlang een gewilde elektrische auto. Hij is relatief betaalbaar. Maar bovendien heeft de KONA én een accu van dik 60 kWh en gaat hij zuinig met de stroom in die accu om. Voor onder de 40.000 euro vind je geen elektrische auto waar je zo gemakkelijk lange afstanden mee rijdt. Het snelladen is met 77 kW niet helemaal meer competitief, maar als je drie uur op de snelweg kunt zitten, is een klein uurtje lunchen geen groot bezwaar.

Toen de elektrische KONA geïntroduceerd werd, was er weinig concurrentie. […] Inmiddels hebben we een compleet nieuw segment aan auto’s op de markt. […] Het landschap ziet er heel anders uit en tussen de 33.000 en 40.000 euro heb je nu heel wat te kiezen. […] Er zijn drie auto’s of platformen die echt concurrentie vormen voor de KONA: de MG ZS EV, de Volkswagens en de Stellantis-middenklassers.

Als je kijkt naar de prijs per kilometer rijbereik, dan verslaat de KONA alle concurrenten. Vierhonderd kilometer reëel bereik (ik heb het getest) voor 38.500 euro is zelfs goedkoper dan de meest indrukwekkende Chinese concurrent. Die MG ZS Ev komt hypothetisch op 360 kilometer voor 37.000 euro. Met een grotere accu aan boord. De MG is net een slag ruimer, maar voelt minder af dan de KONA.

Bright over de Hyundai KONA Electric: ‘Als je kijkt naar de prijs per kilometer rijbereik, dan verslaat de KONA alle concurrenten.’

De Volkswagen ID.3 Pro kost 37.000 euro, heeft een kilometer of 50 minder rijbereik. Kan wat sneller snelladen en oogt wat moderner dan de KONA. De bediening van alle infotainment oogt moderner, maar werkt minder intuïtief. De ID.3 is een ruimere auto, in de juiste kleur en op de juiste velgen ook de knappere auto om te zien. Maar de KONA is makkelijker in gebruik en brengt je verder op één acculading.

De meeste Stellantis-auto’s hebben hetzelfde accupakket van 50 kWh. In het geval van de Citroën ë-C4 kun je daar reëel zo’n 265 kilometer mee rijden. Snelladen gaat met 100 kW. […] Waar de KONA ingezet kan worden voor de reis naar Zuid-Frankrijk, zou ik dat met de ë-C4 niet zo gauw doen. […] De ë-C4 is daarmee de budgetkeuze in dit segment, maar kan het op prestaties niet winnen van de KONA.

Voor een auto die technisch gezien al een jaar of vier hetzelfde is, kan de KONA zich opvallend goed meten met de nieuwkomers.

Lees hier het hele artikel.

Bright over de Hyundai KONA Electric: ‘Hij is makkelijker in gebruik dan de ID.3 en brengt je verder op één acculading.’

Vraag nu een proefrit aan

De Hyundai KONA Electric heeft een vernieuwd design, is slanker, verfijnder en voorzien van de nieuwste slimme technologie – en de actieradius bedraagt tot wel 484 kilometer op een volle batterij. Voor de Hyundai KONA Electric geldt een bijtelling van 16%. Ga langs bij de Hyundai-dealer voor een proefrit.

Boek een proefrit

Lees ook

Meer berichten

Hyundai verhalen

Uitgelichte berichten

Meer verhalen