De hele test lees je in AutoWeek.
Als je 7 personen moet vervoeren en er ook nog comfortabel bij wilt zitten, waar kies je dan voor? Een SUV of een personenbus? Daar was AutoWeek ook wel benieuwd naar en dus bracht het automagazine de luxe SUV Hyundai SANTA FE en de personenbus Volkswagen Multivan bij elkaar voor een Dubbeltest. Hoe dat afliep? Je leest het onder de foto.
Niet iedereen wil in zo’n busje worden gezien. Het oogt toch wat minder stoer dan een SUV.
Verwar hem niet met de ID Buzz, de elektrische personenbus die ook is aangekondigd. […] Deze Multivan is in de eerste plaats functioneel.
De achterste zitplaatsen in de SANTA FE kunnen keurig in de vloer worden weggeklapt, en dat is erg handig.
De SANTA FE voelt naast de Multivan bijna compact, maar is dat uiteraard allerminst.
De SUV komt wat luxueuzer en voornamer over dan de Volkswagen. Het afwerkingsniveau ligt net wat hoger en de vormgeving is wat speelser.
Sowieso is het bedieningsgemak goed voor elkaar in de Hyundai, want de beide schermen werken prettig en snel.
Bij Volkswagen zien we heel wat minder knoppen dan in de Koreaan. De boel oogt daardoor wel extra strak en opgeruimd, maar is ook net even wat minder gebruiksvriendelijk.
Met 265 pk heeft de SANTA FE wat meer vermogen. Nog een bonus: een plug-in hybride SANTA FE heeft altijd mechanische vierwielaandrijving, wel zo lekker in de sneeuw.
De Hyundai SANTA FE is een volwassen SUV met plaats voor zeven personen en heeft een relatief gunstige prijsstelling. Hij scoort ook een hoger restwaardecijfer dan de Volkswagen.
De SANTA FE rijdt simpelweg beter en is bovendien aanzienlijk voordeliger, al hangt dat enigszins van je wensen af.
Hyundai SANTA FE Hybrid
De hybrideversie van de SANTA FE is voorzien van de nieuwe 1.6-liter T-GDi Smartstream-turbobenzinemotor met directe brandstofinspuiting. Die werkt samen met een 44,2 kW elektromotor, die wordt gevoed door een 1,49 kWh lithium-ion-polymeeraccu. Het systeemvermogen bedraagt 169 kW (230 pk) en 350 Nm trekkracht.
Hyundai SANTA FE Plug-in Hybrid
De plug-in hybride-versie van de SANTA FE is eveneens voorzien van de 1.6-liter T-GDi Smartstream-motor. In deze versie is die gekoppeld aan een 66,9 kW elektromotor die gevoed wordt door een 13,8 kWh lithium-ion-polymeeraccu. Het systeemvermogen bedraagt 195 kW (265 pk) en eveneens 350 Nm trekkracht.