Hyundai N heeft al een lange geschiedenis met Gran Turismo met de in 2015 uitgebrachte Hyundai N 2025 Vision Gran Turismo. Deze keer gaan Hyundai N en Gran Turismo samenwerken voor diverse simrace-activiteiten en onder meer deelname aan de Pikes Peak International Hill Climb (PPIHC). Speciaal voor deze beroemde heuvelklim ontwikkelde Hyundai de IONIQ 5 N TA (Time-Attack) Spec. Bekijk onderstaande video voor een spectaculaire preview.
Als er één sportauto is die zich perfect leent voor een computergame, dan is het wel de IONIQ 5 N. Met zijn indrukwekkende vermogen van 650 pk (478 kW), zinderende topsnelheid van 260 km/u en spectaculaire features als N Grin Boost, N Drift Optimizer en N Launch Control is de krachtige Hyundai een van de spectaculairste 100% elektrische high-performance auto’s ooit. Onlangs maakte Hyundai’s sportlabel N bekend dat het gaat samenwerken met Gran Turismo (GT), een populaire simulator waarin je volop kunt genieten van alles wat met auto's te maken heeft. Meer details volgen later dit jaar. Nog eventjes geduld en wellicht kun je onze spectaculaire 100% elektrische sportauto straks ook op jouw PlayStation besturen.
Nieuwe records
Twee van deze speciale versies van de IONIQ 5 N vormen met twee IONIQ 5 N-productieversies een team van vier auto’s waarmee Hyundai N deelneemt aan de Pikes Peak International Hill Climb in Colorado (VS) op 23 juni 2024. Het team richt zich daar op het vestigen van records in de klassen Electric Production SUV/Crossover en Electric Modified SUV /Crossover.
Opvallend is dat Hyundai N de standaard hoogwaardige aandrijflijn heeft overgenomen. Dankzij software tuning nam het vermogen van de IONIQ 5 N TA (Time Attack ) Spec toe tot 505 kW (687 pk). De auto is ontworpen om de kwaliteiten van de productieversie van de IONIQ 5 N te demonstreren zonder de auto fundamenteel te veranderen. Hyundai N gebruikt N Active Sound+ met aangepaste luidsprekers (meer dan 120 dB) om zowel de feedback voor de bestuurder te verbeteren als de sirenes te vervangen die elektrische Pikes Peak-auto’s moeten hebben.
Speciale 18-inch Yokohama ADVAN 005 slicks
Om de auto’s aan te passen aan de eisen van Pikes Peak, heeft Hyundai N speciaal voor de PPIHC nieuwe schokdempers, autosportspecifieke remmen, 18-inch Yokohama ADVAN 005 slicks en een uniek aerodynamisch pakket met hoge downforce ontworpen. Extra veiligheidsvoorzieningen zijn onder meer een Recaro Pro Racer SPA Hans-stoel, een Sabelt zespunts Hans-veiligheidsharnas, een rolkooi volgens de PPIHC-voorschriften en een brandblussysteem specifiek voor EV’s.
Voor de PPIHC racen de twee IONIQ 5 N- en twee IONIQ 5 N TA Spec-modellen over een slopend, sterk oplopend en kronkelend parcours van 20 kilometer dat 1.438 meter hoger finisht op de top van Pikes Peak. Ze krijgen te maken met 156 bochten, snel veranderende weersomstandigheden en grote hoogte die zowel bestuurders als auto’s beïnvloeden.
‘King of the Mountain’
De IONIQ 5 N TA Spec-auto’s – uitgevoerd in een speciale ‘N’-designkleurstelling – worden gereden door Robin Shute, viervoudig overall winnaar van Pikes Peak en de huidige houder van de titel ‘King of the Mountain’, en Dani Sordo, de Spaanse World Rally Championship-coureur van Hyundai Motorsport. De IONIQ 5 N-productiemodellen – gespoten in speciale N Performance-kleuren – worden bestuurd door Paul Dallenbach, elfvoudig PPIHC-winnaar en drievoudig ‘King of the Mountain’, en Ron Zaras, een PPIHC-rookie en het nieuwste teamlid.
Hyundai Motor debuteerde in 1992 in de PPIHC. Rod Millen won de 2-Wheel Drive Showroom Stock-klasse met een tijd van 13 minuten en 21,17 seconden. Millen reed een Hyundai Scoupe die was uitgerust met de toen nieuwe Alpha-motor van Hyundai, met een dubbele bovenliggende nokkenas en turbo. Een ander hoogtepunt uit de geschiedenis van Hyundai op Pikes Peak kwam in 2012, toen Hyundai een recordtijd neerzette van 9 minuten en 46,164 seconden met een Hyundai Genesis Coupé bestuurd door Rhys Millen.