Tussen de IONIQ 5 en de Tesla Model Y zit een prijsverschil van ruim 20.000 euro. Dat maakt de Tesla Model Y natuurlijk ook direct een stuk beter … of toch niet? Al eerder bewees de volledig elektrische Hyundai niet onder te doen voor zijn premium-tegenhanger. Zoals in deze test van Autovisie. En ook Dagelijksauto.nl vindt het allemaal wel meevallen met de verschillen. Waarom dan toch zo’n gapend gat tussen die prijzen? Bekijk de video.
Electric Global Modular Platform E-GMP IONIQ 5
De IONIQ 5 is het eerste model van Hyundai’s nieuwe line-up-merk IONIQ dat zich volledig toelegt op de ontwikkeling en bouw van volledig elektrische auto’s. De IONIQ 5 staat op het innovatieve Electric Global Modular Platform (E-GMP) dat door Hyundai speciaal is ontwikkeld voor batterij-elektrische voertuigen en onder meer ultrasnelladen met 800V mogelijk maakt.
IONIQ 5 met keuze uit twee batterijpakketten
De IONIQ 5 is verkrijgbaar met keuze uit twee batterijpakketten – 58 kWh en 73 kWh – en achterwiel- of vierwielaandrijving. Zijn maximale rijbereik bedraagt 481 kilometer (volgens WLTP). In totaal zijn er vier uitvoeringen: Style, Connect, Connect+ en Lounge. In de standaarduitvoering Style is de IONIQ 5 (met 58 kWh-batterij) al zeer rijk uitgerust met onder meer:
• 11 kW 3-fase onboard charger • Laadkabel voor laden via stopcontact (230V) • 12,3-inch Multimediascherm met navigatie • Apple Carplay & Android Auto (bedraad) • Hyundai Bluelink met smartphone-app & LIVE Services • 19-inch lichtmetalen velgen met 235/55R19-banden (Michelin) • Verwarmbare buitenspiegels • Achteruitrijcamera • Highway Driving Assist (HDA) • Vermoeidheidsherkenning (DAW)