Behalve Hyundai maken nog vijf partijen deel uit van de samenwerking: ANWB, Be-Mobile, Inrix, Kia en TomTom. Apps en auto’s van deze zes deelnemers gaan automobilisten waarschuwen voor gevaarlijke wegsituaties als spookrijders, files en afgesloten rijstroken. Hiervoor gaan de auto's en apps data uitwisselen. De waarschuwingen zijn onderdeel van de drie jaar durende proef Safety Priority Services (SPS).
Nederland loopt voorop
Als eerste Europese land is het straks in Nederland mogelijk dat je auto of navigatiesysteem je waarschuwt bij een naderend voertuig met zwaailicht en sirene. In eerste instantie worden automobilisten alleen voor naderende ambulances gewaarschuwd. Later dit jaar komen daar andere voertuigen bij. Ook worden bestuurders geïnformeerd over de maximale snelheid.
‘98% van de automobilisten gebruikt al digitale informatie onderweg’, aldus Minister Harbers van Infrastructuur en Waterstaat. ‘Daarnaast blijkt uit pilots en projecten dat het onderweg waarschuwen een positief effect heeft op de verkeersveiligheid.’
‘Wij willen graag inspelen op deze ontwikkelingen, ook omdat bestuurders van bijvoorbeeld auto’s en vrachtwagens aangeven deze waarschuwingen te waarderen en hier meer en meer op vertrouwen. Daarom gaan we nu samenwerken met zes organisaties: we zorgen dat zij de juiste informatie op een veilige manier aan de bestuurder geven.’
Regelgeving in 2025 van kracht
Met Safety Priority Services sorteert Nederland voor op Europese wet- en regelgeving die in 2025 van kracht wordt. De betrokken bedrijven kunnen in Nederland kennis en ervaring opdoen met het prioriteren, vormgeven en doorgeven van verkeersveiligheidswaarschuwingen.
In de samenwerking combineren de zes bedrijven hun eigen data met die van het Nationaal Dataportaal Wegverkeer (NDW). De data van de bedrijven zelf zorgt dat systemen weten waar bijvoorbeeld langzaam rijdend verkeer is (filestaart) of waar weginspecteurs rijden/staan. De data van het NDW is voor iedereen toegankelijk, hierin staat informatie over ge- en verboden.
De zes partijen zullen feedback geven op de kwaliteit van de NDW-data, zodat deze waar nodig kan worden verbeterd. Ook zijn er met de bedrijven afspraken gemaakt over de vorm van hun waarschuwingen: tijdens hoeft de bestuurder geen handelingen te verrichten, zodat deze de handen aan het stuur kan houden.
De privacy van de bestuurder wordt uiteraard gewaarborgd. De zes partijen vragen aan hun gebruikers of de informatie mag worden gedeeld ten behoeve van de verkeersveiligheid. Als de gebruiker akkoord is, wordt deze data volledig geanonimiseerd en via een beveiligde verbinding met de andere partijen gedeeld.
Op de hoogte blijven
Meer weten over Safety Priority Services? Houd dan deze website goed in de gaten! Of meld je aan voor de digitale nieuwsbrief van Hyundai.
Inschrijven nieuwsbrief