Met die klinkende notering op de Interbrand Best Global Brands top 100, ’s werelds belangrijkste graadmeter voor merkwaarden, behoort Hyundai tot de succesvolste automerken ter wereld. De waarde van het merk wordt geschat op 13,5 miljard dollar, een stijging met 3 procent ten opzichte van 2017. Ten opzichte van het jaar 2005 is de waarde van het merk Hyundai zelfs verviervoudigd.
Lijst van waardevolste automerken
Op de lijst van waardevolste automerken ter wereld bezet Hyundai de zesde plaats in de Best Global Brands top 100:
Ranglijst |
Autofabrikant |
Merkwaarde (in miljarden dollars) |
1 |
Toyota |
53.4 |
2 |
Mercedes-Benz |
48.6 |
3 |
BMW |
41.0 |
4 |
Honda |
23.6 |
5 |
Ford |
13.9 |
6 |
Hyundai |
13.5 |
7 |
Nissan |
12.2 |
8 |
Volkswagen |
12.2 |
9 |
Audi |
12.1 |
10 |
Porsche |
10.7 |
Groei met bijna 9 miljard dollar
Sinds 2008 groeide de waarde van Hyundai met bijna 9 miljard dollar, goed voor een stijging van 36 plaatsen op de Best Global Brands-ranglijst.
Jaar |
Ranglijst |
Merkwaarde (in miljarden dollars) |
2018 |
36 |
13.5 |
2017 |
35 |
13.2 |
2016 |
35 |
12.5 |
2015 |
39 |
11.3 |
2014 |
40 |
10.4 |
2013 |
43 |
9.0 |
2012 |
53 |
7.5 |
2011 |
61 |
6.0 |
2010 |
65 |
5.0 |
2009 |
69 |
4.6 |
2008 |
72 |
4.8 |
Samenstelling top 100
De Interbrand top 100-lijst van merkadviesbureau Interbrand wordt samengesteld op basis van de financiële prestaties van het merk, de kracht van het merk ten opzichte van de concurrentie en de rol van het merk in de keuze van de doelgroep.