De overwinning in Estland ging verrassend naar Oliver Solberg. Het was zijn eerste grote succes in het World Rally Championship. Achter Solberg deden de Hyundai-rallyrijders Ott Tänak en Thierry Neuville verwoede pogingen de koploper te achterhalen, maar tegen de Zweed was geen kruid gewassen.
Hyundai Motorsport heeft de leiding overgenomen in de stand om het wereldkampioenschap rallyrijden. Met een tweede plaats in de Rally van Estland passeerde Ott Tänak lijstaanvoerder Elfyn Evans die niet verder kwam dan een teleurstellende zesde plaats. Regerend wereldkampioen Thierry Neuville finishte als derde. De kopman van Hyundai Motorsport bezet nu de vijfde plaats in het World Rally Championship (WRC).
In de voetsporen van Petter Solberg
Thierry Neuville won in zijn Hyundai i20 N Rally1 op de eerste wedstrijddag nog wel de superspecial, maar verloor een dag later de leiding aan Solberg die de wedstrijd van start tot finish op indrukwekkende manier domineerde. Oliver Solberg trad zo in de voetsporen van vader Petter Solberg, zelf ooit een zeer succesvol rallyrijder.
Ott Tänak reed een thuiswedstrijd in Estland en was erop gebrand voor eigen publiek te winnen. De Est raakt steeds beter in vorm en bewees dat de afgelopen weken met een tweede plaats in Portugal, een overwinning in de Acropolis Rally (Griekenland) en nu weer een tweede plaats in Estland. Het was voldoende om Elfyn Evans af te lossen als leider in de WK-stand. De Welshman had in het algemeen klassement een aanzienlijke voorsprong, maar haalde in de laatste vier rally’s niet eens het podium.
Uitslag Rally van Estland
- Oliver Solberg
- Ott Tänak (Hyundai)
- Thierry Neuville (Hyundai)
- Kalle Rovanperä
- Adrien Fourmaux (Hyundai)
WK-stand rijders
- Ott Tänak (Hyundai) 162 punten
- Elfyn Evans 161 punten
- Sébastien Ogier 141 punten
- Kalle Rovanperä 138 punten
- Thierry Neuville (Hyundai) 114 punten
WK-stand constructeurs
- Toyota 399 punten
- Hyundai 347 punten
- M-Sport Ford 111 punten
Rallyauto Hyundai i20 N Rally1
In het FIA World Rally Championship (WRC) strijden coureurs en navigators over de hele wereld en op allerlei soorten ondergrond – van modder tot sneeuw en asfalt – om de wereldtitel bij zowel de rijders als de constructeurs. Ingenieurs van Hyundai Motorsport gebruiken het WRC om de Hyundai i20 N Rally1 voortdurend te testen en te evalueren. Ze ontwikkelen geavanceerde technologie in deze rallyauto’s zodat Hyundai die kan toepassen in toekomstige productiemodellen.