iMOTION

Het digitale magazine van Hyundai
iMOTION
Het digitale magazine
van Hyundai

Rallyteam Hyundai Motorsport op jacht naar titelprolongatie

Het World Rally Championship (WRC) belooft opnieuw zeer spannend te worden. Het wereldkampioenschap omvat in 2025 veertien ronden verspreid over vier continenten en trapt traditioneel af met de legendarische Rally van Monte Carlo (23-26 januari). Titelverdediger is Thierry Neuville, kopman van het rallyteam van Hyundai Motorsport. De Belg en zijn navigator Martijn Wydaeghe zijn erop gebrand opnieuw een gooi naar het goud te doen. Dat zal niet vanzelf gaan, want de concurrentie lijkt groter dan ooit.

Na vijf tweede plaatsen in eerdere seizoenen was het vorig jaar eindelijk wel raak voor Thierry Neuville. Dankzij een nieuwe aanpak waarin hij snelheid combineerde met strategisch inzicht, wist de Belg zijn concurrenten nipt de baas te blijven. Elfyn Evans eindigde als tweede in de rangschikking, vóór Ott Tänak – teamgenoot van Thierry Neuville – en Sébastien Ogier.

Thierry Neuville na het veroveren van zijn allereerste wereldtitel.

Nu óók de constructeurstitel

De voorbereiding van Neuville en Wydaeghe op het nieuwe seizoen was intensief. Tijdens de wintermaanden werkten ze hard aan het verfijnen van hun rallyauto Hyundai i20 N Rally1. ‘De auto is top’, klinkt het enthousiast, ‘en de ambities blijven dezelfde. We gaan opnieuw proberen de wereldtitel bij de rijders binnen te halen en ditmaal ook de constructeurstitel waar we vorig jaar maar net aan naast grepen.’

Het afgelopen seizoen was de eerste klap direct een daalder waard voor Thierry Neuville. Voor de tweede keer in zijn carrière zegevierde hij in Monte Carlo. Vanzelfsprekend was dat niet. De legendarische openingsklassieker staat bekend als een van de meest uitdagende rally’s op de WRC-kalender. Met zijn wisselende weersomstandigheden, spekgladde wegen en strategische bandenkeuzes wordt de Rally van Monte Carlo vaak gezien als de ultieme test voor coureurs en hun auto's.

Hyundai Motorsport verschijnt dit jaar met drie auto’s aan de start. De andere twee koppels worden gevormd door Ott Tänak/Martin Järveoja en de nieuwkomers Adrien Fourmaux/Alexandre Coria. Concurrentie voor de wereldtitel zoekt Neuville vooral bij zijn teamgenoot Ott Tänak, die in het verleden ook al eens wereldkampioen was. ‘Maar ook Kalle Rovanperä en Elfyn Evans gaan het mij ongetwijfeld heel moeilijk maken’, voorspelt de titelverdediger.

Adrien Fourmaux en Alexandre Coria in actie voor Hyundai Motorsport.

Twaalfde seizoen bij Hyundai

Thierry Neuville begint aan zijn twaalfde opeenvolgende seizoen in dienst van Hyundai Motorsport. Voor het eerst doet hij dat als wereldkampioen en daarom verruilde hij zijn vertrouwde startnummer 11 in voor startnummer 1. ‘Het is een mythisch nummer en bovendien een mooi souvenir voor later. Zo’n nummer een heel jaar op onze rallyauto zal ongetwijfeld voor veel herinneringen zorgen.’

Tijdens de seizoensopener in Monte Carlo zullen Thierry Neuville en zijn teamgenoten nog met de Hyundai i20 N Rally1 van vorig jaar rijden. Vanaf de tweede ronde van het WK, in de Rally in Zweden (13 tot 16 februari), krijgen ze de beschikking over een nieuwe rallyauto die net als zijn voorganger gebaseerd zal zijn op de ‘gewone’ Hyundai i20 die bij elke Hyundai-dealer in de showroom staat. De 48-volt mild hybride technologie in de Hyundai i20 zorgt voor minder benzineverbruik en een lage CO2-uitstoot.

Adrien Fourmaux (rechts) en Alexandre Coria, de nieuwelingen bij Hyundai Motorsport.

Full hybride en mild hybride

Door zowel full hybride als mild hybride technologie in zijn modellen te integreren, streeft Hyundai naar schonere mobiliteit. Bij full hybride technologie werkt een krachtige elektromotor samen met een benzinemotor om volledig elektrisch rijden over korte afstanden mogelijk te maken, terwijl de emissies en het brandstofverbruik worden geminimaliseerd.

Mild hybride technologie ondersteunt de verbrandingsmotor met een kleine elektromotor die energie recupereert tijdens het remmen. Dit systeem verlaagt de belasting van de benzinemotor, wat leidt tot een betere brandstofefficiëntie en een lagere uitstoot. Benieuwd naar onze modellen met hybride technologie?


Bekijk Hyundai-modellen

Lees ook

Meer berichten

Hyundai verhalen

Uitgelichte berichten

Meer verhalen