iMOTION

Het digitale magazine van Hyundai
iMOTION
Het digitale magazine
van Hyundai

Hyundai i30 zit VW Golf op de hielen

Nooit zat de Hyundai i30 zijn grote concurrent Volkswagen Golf zo op de hielen als nu. Soms overtreft hij hem zelfs. Dat concludeert het magazine Auto Review na een eerste testdrive in de nieuwste generatie Hyundai i30. Een paar opvallende citaten:

Hyundai maakt er geen geheim van dat de icoon van de compacte middenklasse, de Volkswagen Golf, van de troon moet worden gestoten.

Hyundai wil de ware volkswagen zijn door de prijs van de Hyundai i30 laag te houden. De goedkoopste Hyundai i30 met airco kost 21.995 euro.

Hyundai is niet kinderachtig met zijn garantie: vijf jaar onbeperkt, terwijl je bij de Golf slechts twee jaar garantie krijgt.

Het losstaande navigatiescherm is mooi. Aan de manier waarop de materialen aanvoelen, is te merken dat Hyundai er geen half werk van heeft gemaakt.

De 1.0 T-GDI heeft ons in de Hyundai i20 al zeer positief verrast en is ook voor de grotere en zwaardere Hyundai i30 een prima motor.

Het onderstel is misschien nog wel indrukwekkender. De basisafstemming van het onderstel is wat steviger dan voorheen, waardoor de stabiliteit in bochten verbeterde.

De grootste uitspatting is nog de mededeling dat Hyundai eindelijk met zijn sportieve lijn gaat komen. Dit worden de N-modellen, waarmee de Hyundai i30 debuteert.

Niet tot bedaren te brengen passie
Het is dat de naam Volkswagen al in gebruik is, anders had Hyundai hem graag geclaimd, schrijft Auto Review. Het magazine heeft Hyundai’s niet tot bedaren te brengen passie om door te dringen in de top van de middenklasse van zeer nabij gevolgd. In 2007 was Auto Review erbij toen de eerste Hyundai i30 het levenslicht zag. ‘Die auto met BMW-achterlichten was een eerste goede poging om door te breken in de zeer competitieve middenklasse, maar moest het vooral hebben van zijn prijs. De tweede generatie was al veel beter.’

'Waarom hebben wij dat niet?'
Auto Review haalt de fameuze quote van VW-CEO Martin Winterkorn aan die op de Autoshow van Frankfurt de destijds nieuwe Hyundai i30 bekijkt en dan aan zijn geschokte directeuren vraagt: Waarom hebben wij dat niet? Da scheppert nichts, klinkt het vertwijfeld als hij ontdekt dat de stuurverstelling zonder gekraak of gerammel gaat, terwijl de camera het tafereel volgt.

Droom is voltooid
En nu, bij de derde generatie, behoort Hyundai met de Hyundai i30 bij de besten. De droom om een ware volksauto te bouwen is voltooid, concludeert Auto Review.

De hele rijimpressie van de nieuwe Hyundai i30 lees je in Auto Review.

Gratis proefrijden
Zelf ervaren hoe de nieuwe Hyundai i30 rijdt? Kom gewoon eens langs voor een gratis proefrit. Er is altijd wel een Hyundai-dealer bij u in de buurt!

Vraag gratis proefrit aan

Meer berichten

Hyundai verhalen

Uitgelichte berichten

Meer verhalen