1,0-liter driecilinder
We laten de vier compacte hatchbacks aanrukken met vijf portieren en een 90 of 100 pk sterke benzinemotor. Bij drie van de vier auto’s betekent dat een 1,0-liter driecilinder, alleen de Skoda Fabia heeft een 1,2-liter viercilinder onder de kap.
Veel binnenruimte
Compacte hatchbacks zijn uitgegroeid tot volwassen auto’s met behoorlijk veel binnenruimte. Voorin elke testauto zitten lange mensen dan ook riant. Passagiers achterin de Hyundai i20 hebben eveneens weinig te klagen.
Veercomfort
De Hyundai i20 biedt een overzichtelijk dashboard, veel binnenruimte en comfortabele voorstoelen. Bovendien springt het onderstel van de i20 erg soepel om met oneffenheden. De enige testauto die het veercomfort van de Hyundai evenaart, is de sportieve Fiesta.
Snelste standaardsprint
We klokken de snelste standaardsprint met de 100 pk sterke Hyundai i20: van 0 naar 100 km/h duurt 10,2 seconden. De Hyundai i20 heeft ook de hoogste topsnelheid: 188 km/h. In het dagelijks verkeer zit je dan ook niet verlegen om meer vermogen.
Kortste remweg
De Hyundai is het meest dynamisch. Afgezien van een ietwat gevoelloze besturing rond de middenstand, manoeuvreert de Hyundai i20 eenvoudig en vlot door de bochten van ons testcircuit. Tot stilstand komen doet hij ook het snelst: zowel met koude als met warme remmen heeft de Hyundai de kortste remweg.
Het hele artikel lees je in Auto Review uitgave 7 2016.
Ervaar hem zelf!
Zelf ervaren hoe de Hyundai i20 rijdt? Kom gewoon eens langs voor een gratis proefrit. Er is altijd wel een Hyundai-dealer bij u in de buurt!
Vraag gratis proefrit aan