iMOTION

Het digitale magazine van Hyundai
iMOTION
Het digitale magazine
van Hyundai

Wat als de IONIQ 5 het opneemt tegen de MG Marvel R en de SsangYong Korando?

Van alle elektrische auto’s waar je uit kunt kiezen – en dat zijn er inmiddels best heel veel – is de IONIQ 5 niet alleen een van de efficiëntste, maar ook een van de leukste en opvallendste. Misschien dat hij daarom een graag geziene opponent is in veel vergelijkende autotests. Zoals in die van Auto Review waarin de IONIQ 5 het opneemt tegen de MG Marvel R en de SsangYong Korando E-Motion. Hoe dat afloopt? Je leest het hieronder.

Auto Review over de IONIQ 5: Het echte one pedal driving, waarbij de auto volledig tot stilstand komt, biedt alleen de IONIQ 5.

Vergelijkende tests waarin buitenbeentjes het opnemen tegen de gevestigde orde zijn het leukst. Op de betreffende testdag zetten we huppelend de pylonen voor de slalomtest uit en halen we fluitend onze meetlinten tevoorschijn. Van dit drietal is de Hyundai IONIQ 5 zonder twijfel de publiekslieveling.

Als je de elektrische testauto’s naast elkaar parkeert, springen de retro-achtige IONIQ 5 en de futuristische Marvel R het meest in het oog. De vormgeving van de Korando E-Motion is ronduit saai.

De IONIQ 5 is baas boven baas op het gebied van bewegingsvrijheid. Alle passagiers zwiepen tevreden met hun kruin en hun knieën. Nog een pluspunt van de Zuid-Koreaan is het zitcomfort. Hyundai weet ondertussen hoe je aangenaam automeubilair maakt. Wat betreft de veiligheidsuitrusting en het materiaalgebruik geeft de IONIQ 5 ook het goede voorbeeld.

Terwijl de Hyundai en de SsangYong ruim 500 liter verstouwen met de achterbank in gebruik, komt de MG niet verder dan 357 liter. Met de bank plat verslaat hij weliswaar de compacte Korando (1396 versus 1248 liter), maar de IONIQ 5- rijder met 1587 liter lacht stilletjes in zijn vuistje.

Snelladen is het leukst met de Hyundai IONIQ 5. Hoewel de versie met 58 kWh-batterij niet kan laden met 220 kW, zoals de 77,4 kWh-variant, is een maximaal laadvermogen van 180 kW ook beregoed. In ongeveer 20 minuten gaat het accupeil van 10 naar 80 procent. Met een SsangYong of MG duurt het bijna twee keer zo lang.

Elektrische auto’s remmen af op de elektromotor zodra je het gaspedaal loslaat. Hoe krachtig dat gebeurt, kun je bij de Marvel R en de Korando E-Motion regelen met drie standen. Het echte one pedal driving, waarbij de auto volledig tot stilstand komt, biedt alleen de IONIQ 5.

Conclusie: De IONIQ 5 is ruim, praktisch, degelijk én een kei in snelladen. Ook al laadt de versie met de kleine batterij niet zo snel als de versie met de grote, 180 kW is evengoed indrukwekkend.

Het hele artikel lees je in Auto Review.

Auto Review over de IONIQ 5: Nog een pluspunt van de IONIQ 5 is het zitcomfort. Hyundai weet ondertussen hoe je aangenaam automeubilair maakt.

Maak een proefrit in de IONIQ 5

Benieuwd naar de IONIQ 5? Kom gerust eens langs voor een proefrit. De IONIQ 5 is verkrijgbaar met keuze uit twee batterijpakketten en achterwiel- of vierwielaandrijving. In totaal zijn er vier uitvoeringen: Style, Connect, Connect+ en Lounge. In de standaarduitvoering Style is de IONIQ 5 (met 58 kWh-batterij) al zeer rijk uitgerust.



Boek een proefrit

Lees ook

Meer berichten

Hyundai verhalen

Uitgelichte berichten

Meer verhalen