Elektrisch racen is inmiddels een van de belangrijkste activiteiten van Hyundai Motorsport en een manier om nieuwe doelgroepen te bereiken. Met de elektrische raceauto Veloster N ETCR toont Hyundai dat supersportieve geëlektrificeerde auto’s geen onhaalbaar toekomstbeeld zijn, maar realiteit.
Hyundai Motorsport oogstte in de eerste twee races van het nieuwe PURE ETCR-kampioenschap voor elektrisch aangedreven auto’s (EV’s) direct een overwinning en podiumplaatsen. De kennis uit het PURE ETCR gebruikt Hyundai ook voor de verdere ontwikkeling van zijn geëlektrificeerde modellen. Zo brengt het zijn streven naar verduurzaming en elektrificatie van zowel de modellen voor de openbare weg als die voor de autosport, in de praktijk.
Overdracht van technologie
Hyundai gebruikt autosport om zijn auto’s voor de openbare weg verder te verbeteren. De N-modellen zijn immers het resultaat van Hyundai’s activiteiten in de autosport. Het werkt twee kanten op: de Hyundai i20 Coupé WRC is een afgeleide van de Hyundai i20 en vervolgens ook de inspiratie voor de Hyundai i20 N. Dezelfde kruisbestuiving vond plaats met onder meer de Veloster N ETCR – waarmee Hyundai deelneemt aan het PURE ETCR – en de niet in Nederland verkrijgbare Veloster N voor de openbare weg. De raceauto is volledig elektrisch en voldoet natuurlijk aan de PURE ETCR-reglementen.
Door de autosport te gebruiken als testomgeving voor nieuwe technologie en zijn ervaring met elektrische raceauto’s toe te passen voor de volgende generatie EV’s voor de openbare weg, versterkt Hyundai zijn leidende positie op het gebied van puur elektrische aandrijving.
Waterstofgenerator voor écht groene autosport
Hyundai is niet alleen als deelnemer actief in het PURE ETCR, maar ook als belangrijke dienstverlener. Onder het label HTWO (H2, waterstof) verzorgt Hyundai de stroom waarmee de batterijen van de deelnemende raceauto’s worden opgeladen. Dat doet het met de speciale HTWO-brandstofcelgenerator, die waterstof omzet in elektriciteit. De generator bestaat uit twee brandstofcellen zoals Hyundai die in de NEXO monteert. Het systeem bewijst de toepasbaarheid van brandstofceltechnologie buiten auto’s én het zorgt dat élk aspect van het elektrische racen emissievrij is.
De HTWO-brandstofcelgenerator wordt ingezet bij alle PURE ETCR-races van dit jaar. De generator kan per uur twee auto’s tegelijk opladen. Hiermee laat Hyundai ook een ongebruikelijke toepassing van brandstofceltechnologie zien. Door waterstof als energiedrager te gebruiken, waaruit een brandstofcel elektriciteit opwekt, is de brandstofcel een mogelijke oplossing om emissievrij energie te leveren tijdens evenementen, bij noodsituaties en rampen en in situaties waar aansluiting op het elektriciteitsnet niet beschikbaar is.
Groene strategie
De HTWO-brandstofcelgenerator is onderdeel van Hyundai’s brede, groene strategie om waterstof te promoten als schone energiedrager en de brandstofceltechnologie als een oplossing voor emissievrije mobiliteit. Hyundai HTWO wil de waterstof-brandstofcelgenerator toepassen in schepen, treinen en burgerluchtvaart, buiten de toepassing in auto’s en generatoren. Hyundai wil tegen 2030 jaarlijks zo’n 700.000 generatoren produceren, waarvan ongeveer 500.000 voor automobiliteit.
Ondertussen werken Hyundai en HTWO samen met andere partijen om de brandstofceltechnologie verder te ontwikkelen. Hyundai wil ook (high-performance) brandstofcelauto’s ontwikkelen en werkt aan de ontwikkeling van modulaire elektrische aandrijving voor sportieve EV’s. De VELOSTER N ETCR is nog maar het begin.
Ontdek onze elektrische auto's