iMOTION

Het digitale magazine van Hyundai
iMOTION
Het digitale magazine
van Hyundai

Wat vinden rijders van hun IONIQ 5? Lees de allereerste reviews!

De media raken niet uitgepraat over de IONIQ 5, maar wat vinden rijders eigenlijk van deze nieuwkomer op de elektrische automarkt? Wij vroegen vijf kersverse IONIQ 5-rijders naar hun eerste ervaringen. Wat vinden ze van zijn design? Hoe rijdt hij? Laadt hij echt zo snel als wordt beweerd? Lees hieronder hun bevindingen.

‘Deze auto nodigt uit om géén haast te hebben’

‘Ik hoorde van de komst van de IONIQ 5 en wist: die móet ik hebben. Nog zonder dat ik hem ooit op een foto had gezien, laat staan in het echt. Deze auto is anders dan andere elektrische auto’s. Hij heeft dezelfde 800V-techniek als de Porsche Taycan en kan dus reuzesnel laden. Het verschil is alleen dat de IONIQ 5 de helft goedkoper is. En hij heeft een lekker hoge instap. Hiervoor reed ik een Audi RS 6, een biturbo V8 met 600 pk. Totdat we thuis besloten elektrisch te willen gaan rijden, want dat is toch de toekomst. De IONIQ 5 kwam precies op het juiste moment. En ik heb er geen seconde spijt van gehad. Integendeel. Deze auto nodigt uit om géén haast te hebben, terwijl hij snel genoeg is. Ik rijd ook altijd in de eco-stand, dat rijdt heerlijk ontspannen, en ik maak optimaal gebruik van het regeneratieve remsysteem. Ik betrap mezelf erop dat ik er een sport van maak om het maximale uit zijn rijbereik te halen.’

Michel de Goey

‘In de eco-stand rijdt de IONIQ 5 heerlijk ontspannen.’

‘Mijn droomauto moet perfect zijn … en dat is hij!’

‘De IONIQ 5 is mijn droomauto. Als ik een bucketlist zou hebben, dan stond ie erop. Ik kan, afgezien van wat kleine software-eigenaardigheden, niks bedenken waar hij in tekortschiet. Het is een imposante verschijning en zijn design is prachtig. Als je goed kijkt, zie je de hand van Giorgetto Giugiaro. Hij is een Italiaans designer die vroeger de Hyundai Pony heeft getekend. Ik hou van Italiaans design en die auto sprak me toen al enorm aan. Dan is het mooi om te zien dat deze moderne IONIQ 5 bepaalde vormen dankt aan de Pony. Weliswaar heel subtiel, maar toch. Aanvankelijk was ik in de markt voor een Tesla Model 3. Ik stond zelfs op het punt er een aan te schaffen, maar verhalen in de media over kwaliteitsproblemen hielden me tegen. Tja, als ik dan eindelijk mijn droomauto wil kopen, dan moet hij ook wel perfect zijn. En toen verscheen de IONIQ 5. Behalve dat hij fors minder duur is als de Tesla, is hij hem ook nog eens op alle fronten de baas. Het is echt een spectaculaire auto.’

Alexander Breuning

‘Qua binnenruimte halen de Mercedes EQC en BMW iX3 het niet bij de IONIQ 5.’

‘Opladen doe ik thuis aan een stopcontact’

‘Over tien jaar rijdt iedereen elektrisch. Waarom wachten als het nú al kan? Vier jaar geleden ruilde ik als test mijn dieselauto in voor een Hyundai IONIQ Electric. Daarna volgde een Hyundai KONA Electric en nu en rijd ik de gloednieuwe IONIQ 5. Ik heb nog wel gekeken naar vergelijkbare elektrische auto’s als de Mercedes EQC en BMW iX3, maar qua binnenruimte halen ze het niet bij de IONIQ 5. Daarnaast is hij enorm compleet en is zijn rijbereik uitstekend. Opladen doe ik aan huis, gewoon aan een huis-tuin-en-keuken-stopcontact. Dat duurt weliswaar langer dan aan een laadpaal, maar als ik mijn IONIQ 5 ’s avonds aan het stopcontact hang, is hij de volgende ochtend voldoende opgeladen om er weer een flink eind mee te rijden. Minpuntje: vanaf een bepaalde snelheid kun je de buitenspiegels niet meer inklappen. Dat is jammer, want de IONIQ 5 is een brede auto en bij het passeren van tegenliggers op smalle weggetjes zou je willen dat je dan iets smaller kon zijn.’

Arnold Zuidgeest

‘Onze drie pubers zaten lekker ruim op de achterbank van de IONIQ 5.’

‘Handig zo’n powerbank op wielen’

‘Het is een heerlijk stille en comfortabele reisauto, hebben we gemerkt tijdens onze vakantie in Kroatië. Zelden zo ontspannen gereisd – in totaal zo’n 3.600 kilometer – en aangekomen op een vakantieadres. Het laden was een peulenschil en ging supersnel: we dronken een kop koffie, gingen naar het toilet, trapten soms een balletje en terug bij de auto konden we er weer een paar honderd kilometer tegenaan. Onze drie pubers op de achterbank zaten lekker ruim. Met al hun mobiele apparatuur waren de usb-aansluitingen een uitkomst en van de in de achterportieren geïntegreerde gordijnen hadden ze veel plezier. Ook bleek de verschuifbare middenconsole heel handig: iets naar achter geschoven konden we er mooi een grote tas met eten en drinken parkeren. En op een krappe parkeerplek kun je makkelijk even via de andere kant kunt in- en uitstappen. Snelladen was een feestje en ik werd met regelmaat aangesproken door mensen over de auto. Bij thuiskomst dankbaar gebruikgemaakt van Vehicle to Load door de stofzuiger aan te sluiten op het stopcontact in de auto en de boel weer netjes te maken. Toch handig zo’n powerbank op wielen.’

William Geluk

‘Je kunt het zo gek niet bedenken of het zit erop in de IONIQ 5.’

‘Een rijimpressie in NRC gaf de doorslag’

‘Ik heb mijn IONIQ 5 besteld zonder dat ik hem ooit in het echt had gezien. Op foto’s zag hij er indrukwekkend uit en na het lezen van recensies in de media was mijn belangstelling gewekt. Een rijimpressie in NRC gaf de doorslag. De recensent van die krant staat bekend als zeer kritisch, maar was laaiend enthousiast over de IONIQ 5. Dan móet het wel een goede auto zijn, dacht ik. Eigenlijk heb ik dus op basis van dat artikel gekozen voor de IONIQ 5. Een gokje, maar ik heb er geen moment spijt van gehad. Sterker nog, in het echt is hij nog mooier en groter. En je kunt het zo gek niet bedenken of het zit erop. Alleen worstel ik nog met de afstandsbediening. Bij mijn vorige auto, een Renault Espace, was ik gewend dat de auto vanzelf op slot ging wanneer ik wegliep. Dat is bij de IONIQ 5 niet het geval. En de actieradius valt me nog een beetje tegen in vergelijking met de fabrieksopgave. Maar goed, dat is allemaal nog even wennen. Ik ben hartstikke blij met mijn IONIQ 5. Hier ga ik nog lang plezier van hebben.’

Marco

De IONIQ 5 is verkrijgbaar met keuze uit twee batterijpakketten en achterwiel- of vierwielaandrijving.

Scherpe vanafprijs IONIQ 5

De IONIQ 5 is er al vanaf € 43.500. En dat is een ongelofelijk scherpe prijs voor wat hij allemaal te bieden heeft. De Crossover Utility Vehicle (CUV) is verkrijgbaar met keuze uit twee batterijpakketten en achterwiel- of vierwielaandrijving. In totaal zijn er vier uitvoeringen: Style, Connect, Connect+ en Lounge. In de standaarduitvoering Style is de IONIQ 5 (met 58 kWh-batterij) al zeer rijk uitgerust. Wat dacht je van:

• 11 kW 3-fase onboard charger
• Laadkabel voor laden via stopcontact (230V)
• 12,3-inch Multimediascherm met navigatie
• Apple Carplay & Android Auto (bedraad)
• Hyundai Bluelink met smartphone-app & LIVE Services
• 19-inch lichtmetalen velgen met 235/55R19-banden (Michelin)
• Verwarmbare buitenspiegels
• Achteruitrijcamera
• Highway Driving Assist (HDA)
• Vermoeidheidsherkenning (DAW)



Alles over de nieuwe IONIQ 5

Meer berichten

Hyundai verhalen

Uitgelichte berichten

Meer verhalen