iMOTION

Het digitale magazine van Hyundai
iMOTION
Het digitale magazine
van Hyundai

Dit is de N Vision 74, ’s werelds eerste waterstof-hybride sportauto

Ook de autosport moet verduurzamen en Hyundai neemt daar het voortouw in. Om sportauto’s met een verbrandingsmotor volledig te kunnen vervangen, moeten echter nog wel enkele technische hindernissen worden overwonnen. Daarom ontwikkelde Hyundai N, de sportieve divisie van Hyundai, de N Vision 74. Dat is een rijdend laboratorium waarmee Hyundai N nieuwe en geavanceerde technologieën test en ontwikkelt.

De N Vision 74 van Hyundai is ’s werelds eerste waterstof-hybride sportauto.

EV-technologie en brandstofceltechnologie

De N Vision 74 combineert EV-technologie met geavanceerde brandstofceltechnologie. De ingenieurs van Hyundai begonnen met de ontwikkeling van dit op waterstof rijdende brandstofcel-hybride conceptmodel om oplossingen te vinden voor de beperkingen waar elektrische sportauto’s tegenaan lopen. Tijdens de ontwikkelingsfase kozen ze ervoor een hybridestructuur te ontwikkelen van batterij-elektrische aandrijving in combinatie met een brandstofcel (FCEV).

Een brandstofcel zet waterstof en zuurstof om in elektriciteit, warmte en water. Wanneer de in tanks opgeslagen waterstof de brandstofcelstack binnenkomt, wordt de waterstof opgesplitst in protonen en elektronen. De elektronen stromen vervolgens via een elektrisch circuit naar de kathode: dit is de elektrische stroom die gebruikt wordt om de elektromotor mee aan te drijven. De protonen reageren met de zuurstofmoleculen uit de lucht waardoor warmte en water ontstaan.

De N Vision 74 van Hyundai combineert EV-technologie met geavanceerde brandstofceltechnologie.

FCEV’s verbeteren zelfs de luchtkwaliteit

Net als batterij-elektrische voertuigen (BEV’s) bieden waterstof-elektrische voertuigen (FCEV’s) tal van voordelen. Er komen geen vervuilende stoffen vrij, alleen zuiver water. FCEV’s verbeteren zelfs de luchtkwaliteit, want voor een optimale werking van de brandstofcel moet de binnenkomende lucht zo schoon mogelijk zijn. Een superluchtfilter zorgt ervoor dat 99,9 procent van de deeltjes wordt gezuiverd. De gezuiverde lucht die niet naar de brandstofcel stroomt, verlaat de FCEV schoner dan het de auto was binnengekomen.

Bovendien hebben brandstofcellen een hoge efficiency: ze bieden een efficiency van 50-60 procent wanneer alleen elektriciteit wordt geproduceerd en 80-90 procent wanneer de uitgestoten warmte wordt hergebruikt. Daarnaast hebben FCEV’s een grotere actieradius dan BEV’s en neemt het tanken van waterstof minder tijd in beslag dan het laden van elektriciteit.

De aandrijflijn van de N Vision 74 van Hyundai biedt een riante actieradius op het circuit.

Samenwerking twee verschillende krachtbronnen

De aandrijflijn van de N Vision 74 is ontworpen om een riante actieradius en snel opladen te bieden op het circuit. Ingenieurs ontwikkelden een innovatief besturingssysteem om de twee verschillende krachtbronnen optimaal te laten samenwerken.

De brandstofcelstack is voorin geplaatst, met de batterij net achter de bestuurder om de totale hoogte en het zwaartepunt van de auto te verlagen. Hoewel het extra gewicht niet volledig wordt gecompenseerd door het lagere zwaartepunt, biedt dit wel belangrijke voordelen. Zoals een betere tractie en minder rolbewegingen wat zorgt voor een stabieler rijgedrag, vooral bij hoge snelheden.

Op de achteras zijn twee waterstoftanks van 2,1 kg geplaatst boven twee krachtige elektromotoren – één om elk achterwiel onafhankelijk aan te drijven – die in totaal 500 kW genereren. De speciaal voor de N Vision 74 ontwikkelde besturingssoftware is veel geavanceerder dan die van een normale EV en heeft meer gemeen met de besturingssoftware van Hyundai's waterstoftrucks XCIENT die al twee jaar in Zwitserland in gebruik zijn en binnenkort ook in Duitsland worden ingezet.

De batterij-elektrische aandrijving en de brandstofcel in de N Vision 74 van Hyundai kunnen onafhankelijk van elkaar opereren.

Voltanken van waterstoftanks binnen vijf minuten

De batterij-elektrische aandrijving en de brandstofcel in de N Vision 74 kunnen onafhankelijk van elkaar opereren. Wanneer er geen optimale prestaties worden gevraagd, wordt de auto alleen aangedreven door de brandstofcel. De combinatie van beide krachtbronnen zorgt er juist voor dat de N Vision 74 wel optimaal kan presteren.

De waterstoftanks kunnen in minder dan vijf minuten worden volgetankt en zorgen ervoor dat de batterij wordt opgeladen wanneer de auto in bedrijf is, terwijl het batterij-elektrische energiesysteem ervoor zorgt dat de auto gewoon functioneert. Ook wanneer geen waterstof beschikbaar is.

Omdat de N Vision 74 een rijdend lab is waarin Hyundai N voortdurend nieuwe, geavanceerde technologie ontwikkelt, wordt de emotionele rijbeleving in diverse opzichten steeds verder ontwikkeld, zodat bestuurders van toekomstige modellen op hun eigen manier rijplezier kunnen ervaren. Benieuwd welke elektrische productiemodellen Hyundai nu al te bieden heeft?




Ontdek onze elektrische modellen

Lees ook

Meer berichten

Hyundai verhalen

Uitgelichte berichten

Meer verhalen