iMOTION

Het digitale magazine van Hyundai
iMOTION
Het digitale magazine
van Hyundai

Rijtest NEXO: ‘Qua waterstoftechniek loopt Hyundai mijlenver voor op de rest’

Zeg je waterstof, dan zeg je Hyundai. Behalve met batterij-elektrische auto’s als de IONIQ 5 en KONA Electric onderscheidt Hyundai zich ook al jaren met een waterstof-elektrisch model: de NEXO. Sterker nog, waar ook ter wereld is dit de enige SUV met brandstofcel die je gewoon op straat kunt tegenkomen. Wat maakt de NEXO zo bijzonder? En hoe rijdt een waterstofauto nu eigenlijk? Dagelijksauto.nl ging ermee op pad en was zeer onder de indruk: ‘Qua waterstoftechniek loopt Hyundai mijlenver voor op de rest van de autobranche.’ Lees meer quotes uit de rijimpressie van Dagelijksauto.nl onder de foto.

De lak, fraai vormgegeven velgen en een doorlopende lichtbalk aan de voorkant maken de Hyundai NEXO een echte eyecatcher.

Bij de Hyundai NEXO merk je aan alles dat het geen standaard auto is. […] Het gevoel dat je met iets bijzonders te maken hebt, begint al aan de buitenkant. […] De lak, fraai vormgegeven velgen en een doorlopende lichtbalk aan de voorkant maken de NEXO een echte eyecatcher.

Eenmaal ín de NEXO besef je opnieuw dat je met een speciale auto te maken hebt. Het interieur ziet er intelligent en hoogwaardig uit. […] Op het informatiescherm zie je je voorraad waterstof (uitgedrukt in kilo’s), je actuele actieradius en de afstand tot het dichtstbijzijnde waterstofstation.

De Hyundai NEXO is een forse SUV. Maar het is wel een SUV die 0 gram CO2 per kilometer uitstoot: dat is zeldzaam. Een waterstofauto rijdt eigenlijk hetzelfde als een elektrische auto; het verschil is alleen dat je een kortere laadtijd hebt. En in de meeste gevallen ook nog eens een grotere actieradius.

Een waterstofauto is minder gevoelig voor weersomstandigheden en temperatuur. Dat betekent dat de Hyundai NEXO onder alle omstandigheden een grote actieradius biedt. Volgens de WLTP-test heeft de Hyundai NEXO een actieradius van 665 kilometer.

Qua rijgedrag heeft de Hyundai NEXO echte SUV-eigenschappen; de zitpositie is hoog en de auto voelt groot aan.

Qua rijgedrag heeft hij echte SUV-eigenschappen; de zitpositie is hoog en de auto voelt groot aan. Ondanks dat stuurt de auto fijn door bochten. De waterstof-elektromotor heeft een vermogen van 120 kW ofwel 163 pk. Zijn 0-100-tijd bedraagt 9,5 seconden en hij gaat maximaal 179 km/u.

De NEXO heeft de rijeigenschappen van een elektrische auto, maar het gebruikersgemak van een brandstofauto. Dat betekent dat de NEXO grote afstanden kan afleggen zónder CO2 uit te stoten. Bovendien tank je hem in mum van tijd weer vol en kun je de reis voortzetten.

Hyundai heeft echt iets speciaals gemaakt van zijn waterstofauto. Je merkt dat Hyundai overal over heeft nagedacht. Zelfs de ventilatiegaatjes in de stoelen zijn aangebracht in een specifiek patroon en de toplaag van het dashboard heeft een bijzondere structuur.

Dat de Hyundai NEXO klaar is voor een spetterende waterstoftoekomst, bleek wel tijdens onze rijtest. […] Waterstoftankstations zijn nog schaars, maar met een actieradius van 665 kilometer is er altijd wel een bereikbaar.

Lees hier het hele artikel.

Waterstoftankstations zijn nog schaars, maar met een actieradius van 665 kilometer is er voor de Hyundai NEXO altijd wel een bereikbaar.

Subsidies voor de Hyundai NEXO

Voor ondernemers die fiscaal voordelig willen investeren in een milieuvriendelijke auto is de Hyundai NEXO een goede keuze. Zij kunnen namelijk gebruikmaken van subsidies als de Milieu investeringsaftrek, ook wel de MIA-subsidieregeling genoemd, en de VAMIL*. Hiermee kan een bedrijf de zakelijke investering op een willekeurig moment afschrijven.

Ontdek de NEXO

*Raadpleeg voor de meest actuele informatie rondom deze regelingen de website van de rijksoverheid.

Lees ook

Meer berichten

Hyundai verhalen

Uitgelichte berichten

Meer verhalen