iMOTION

Het digitale magazine van Hyundai
iMOTION
Het digitale magazine
van Hyundai

Hyundai N toont krachtige visie op sportieve elektrificatie

Hyundai N, de sportieve divisie van Hyundai, presenteert twee high-performance conceptauto’s: de RN22e en de N Vision 74. Met deze ‘rijdende laboratoria’ illustreert Hyundai N zijn visie op elektrificatie en vooruitstrevende emissievrije technologie. De conceptauto’s – die autosport met duurzame aandrijving verbinden – laten zien dat Hyundai toonaangevend wil zijn in een emissievrije toekomst.

Ingenieurs van Hyundai N zijn voortdurend bezig de RN22e en N Vision 74 te testen en te evalueren. Ze ontwikkelen geavanceerde technologie in deze sportieve conceptauto’s zodat Hyundai N die kan toepassen in toekomstige elektrische productiemodellen.

Visie Hyundai N op elektrificatie

Sinds Hyundai in 2017 zijn eerste high-performance productiemodel introduceerde, verlegt het steeds zijn prestatiegrenzen, zodat klanten ervaren hoe leuk autorijden is. Het motto van Hyundai N is immers ‘Never just drive’, want reizen van A naar B hoeft helemaal niet saai te zijn. Ook in de geëlektrificeerde toekomst zullen de auto’s van Hyundai N strakke, perfect uitgebalanceerde machines zijn, waarmee je graag bochten rijdt. Ook de elektrische Hyundai N-modellen worden ontwikkeld om niet alleen op het circuit maximaal plezier te bieden, maar ook bij dagelijks gebruik voldoen aan ieders behoeften.

RN22e

De RN22e deelt het carrosserieontwerp met de geheel nieuwe IONIQ 6. Hij is gebouwd op Hyundai’s Electric Global Modular Platform (E-GMP). Hyundai N heeft dat doorontwikkeld, zodat de RN22e met zijn zeer gestroomlijnde carrosserie helemaal de nieuwe norm is voor high-performance elektrische auto’s (EV’s). Deze conceptauto is de basis voor de ontwikkeling van een toekomstige high-performance EV van Hyundai N.

Het batterijpakket maakt een EV relatief zwaar. Hyundai N heeft daarom de elektrische RN22e voorzien van vierwielaandrijving en torque vectoring, dat de trekkracht optimaal per wiel varieert. Daardoor heeft ook de RN22e een messcherp bochtengedrag. De auto is verder uitgerust met een regeneratief remsysteem, dat overhellen reguleert en volledig is berekend op het gewicht van de auto. Daardoor gaat de RN22e bijzonder dynamisch door de bochten.

N Vision 74

De N Vision 74 combineert voor het eerst EV-technologie met brandstofceltechnologie. Het design is een eerbetoon aan de Hyundai Pony Coupe conceptauto van 1974. Het is vertaald naar het elektrificatietijdperk en de Parametric Pixel-verlichting zorgt voor een futuristisch accent. De N Vision 74 is ook geïnspireerd op de conceptauto Hyundai N 2025 Vision Gran Turismo, die Hyundai liet zien bij de lancering van zijn sportieve Hyundai N-label.

De combinatie van batterij-elektrische aandrijving en een brandstofcel (FCEV) zorgt ervoor dat de koeling efficiënter is. Daarbij kunnen beide krachtbronnen van de N Vision 74 apart en afhankelijk van de omstandigheden worden ingezet. De mogelijkheden van torque vectoring via de twee elektromotoren op de achteras zorgen dat het bochtengedrag bijzonder precies en direct is.

Met zijn grote actieradius en de mogelijkheid om snel waterstof te tanken garandeert de N Vision 74 veel rijplezier met een duurzame aandrijflijn en geavanceerde technologie.

Geïnspireerd door autosport

Voor Hyundai N, de autosportafdeling van Hyundai, is succes veel meer dan alleen winnen. Het betekent ook kennisoverdracht, want alle nieuwe technologie die Hyundai N test en ontwikkelt in de autosport, past het ook toe in de ontwikkeling van nieuwe N-modellen. Dus de klant profiteert.

Bekijk hier andere conceptcars van Hyundai.

Lees ook

Meer berichten

Hyundai verhalen

Uitgelichte berichten

Meer verhalen