iMOTION

Het digitale magazine van Hyundai
iMOTION
Het digitale magazine
van Hyundai

Met dit 'monster' gaat Hyundai voor de titel!

2017 wordt een bijzonder en vooral ook spannend jaar voor het rallyteam van Hyundai Motorsport. Kijk alleen maar naar de spectaculaire rallyauto waarmee Hyundai volgend seizoen gaan racen. Bovendien zullen alle ogen – meer nog dan voorheen – op de Hyundai-coureurs zijn gericht. Waar zijn onze rallyrijders toe in staat nu grote concurrent Volkswagen zich heeft teruggetrokken uit de strijd om het FIA World Rally Championship (WRC)?

Even terug naar het afgelopen jaar: 2016 was ronduit succesvol. Van de dertien WK-rally’s haalde Hyundai Motorsport tien keer het podium. Twee keer stond een van onze coureurs op de hoogste trede. In het eindklassement eindigde Thierry Neuville als tweede, op korte afstand gevolgd door Hayden Paddon (vierde) en Dani Sordo (vijfde). En in de strijd om de constructeurstitel grepen we eveneens het zilver.
 

 
Volledig nieuwe 2017-rallyauto
Wat betekent dat voor 2017? Dat Hyundai Motorsport natuurlijk weer gaat meestrijden om de podiumplekken. En misschien wel meer, want na drie seizoenen WRC behoort Hyundai Motorsport inmiddels tot de ervaren rallyteams. De grote vraag is hoe de nieuwe rallyauto Hyundai i20 WRC 2017 uit de verf komt. Kevin Abbring, de Nederlandse testrijder van Hyundai Motorsport, heeft de nieuwe bolide uitvoerig aan de tand gevoeld en is zeer enthousiast over de 2017-versie. Maar dan nog is het afwachten hoe de auto zich verhoudt tot de concurrenten.
 

 
380 pk onder de motorkap
Door de nieuwe regels van FIA hebben de WK-teams hun rallyauto’s namelijk volledig moeten aanpassen. De WRC-reglementen voor 2017 bevatten diverse spectaculaire technische innovaties. Waar de 2016-modellen nog een 1,6 liter turbomotor met 300 pk onder de motorkap hadden, krijgen de 2017-bolides de beschikking over 380 pk. Daarbij wordt het toegestane gewicht van de rallyauto’s met 25 kilogram gereduceerd. En lichter betekent in dit geval sneller.
 

 
Grotere spoilers voor meer downforce
Om al die extra power op de juiste manier op het wegdek te krijgen, mogen rallyteams hun auto’s een 55 mm bredere bodykit met groter spoilerwerk aanmeten. Dat resulteert in meer downforce en dus meer grip, vooral in bochten en op asfalt waar een grotere achtervleugel extra rendeert. Een ding is zeker: door alle aanpassingen zal de nieuwe Hyundai i20 WRC 2017 significant sneller zijn dan de bolide waarmee het afgelopen jaar is gereden.
 

 
Achterbumper met geïntegreerde diffusor
Meer snelheid betekent meer sensatie. En daar hoort natuurlijk ook een spectaculaire ‘outfit’ bij. Welnu, de Hyundai-fans worden op hun wenken bediend, want behalve extremer spoilerwerk voor meer neerwaartse druk krijgt de Hyundai i20 WRC 2017 nog veel meer (aerodynamische) aanpassingen. Zoals een vooruitstekende voorbumper en een achterbumper met geïntegreerde diffusor. Omdat hij ook nog eens langer en breder wordt, oogt hij veel gespierder en spannender dan de rallyauto van 2016.
 


Rally van Monte Carlo
Het wereldkampioenschap rally 2017 gaat op 16 januari van start met de Rally van Monte Carlo. Deze legendarische rally is de eerste van in totaal dertien wedstrijden in de strijd om het World Rally Championship.
 
Alles over de ‘gewone’ Hyundai i20
Onze rallyauto Hyundai i20 WRC 2017 is gebaseerd op onze productieauto Hyundai i20, een van de absolute toppers in zijn klasse. In een vergelijkende test van het magazine Auto Review was hij onder meer te sterk voor concurrenten als de Ford Fiesta, Skoda Fabia en Opel Corsa. Benieuwd naar de Hyundai i20?

Alles over de Hyundai i20

Lees ook

Meer berichten

Hyundai verhalen

Uitgelichte berichten

Meer verhalen