iMOTION

Het digitale magazine van Hyundai
iMOTION
Het digitale magazine
van Hyundai

Best Global Brands top 100: Hyundai in top 5 waardevolste automerken

Als enige grote autofabrikant is Hyundai het afgelopen jaar in waarde gestegen. Volgens het toonaangevende marktonderzoeksbureau Interbrand steeg de merkwaarde van Hyundai met 1 procent tot 14,3 miljard dollar. Daarmee heeft Hyundai zijn status als een van de bekendste en waardevolste automerken ter wereld verder vergroot.

Elk jaar zet Interbrand de 100 waardevolste merken ter wereld op een rij. Op die prestigieuze Best Global Brands ranglijst – wereldwijd de belangrijkste graadmeter voor merkwaarden – bezet Hyundai net als in 2018 en 2019 de 36ste plaats.

Jaar

Ranglijst

Merkwaarde (in miljarden dollars)

2020

36

14,3

2019

36

14,1

2018

36

13,5

2017

35

13,2

2016

35

12,5

2015

39

11,3

2014

40

10,4

2013

43

9,0

2012

53

7,5

2011

61

6,0

2010

65

5,0

2009

69

4,6

2008

72

4,8

 

Waarde Hyundai verviervoudigd

In 2005 drong Hyundai voor het eerst door tot de Best Global Brands top 100. Sindsdien is de waarde van het merk verviervoudigd. Bovendien is dit het zesde achtereenvolgende jaar waarin Hyundai in de top 40 van waardevolste merken staat.

Op de lijst van waardevolste automerken bezet Hyundai de vijfde plaats. Dat is een plek hoger dan in 2019. Waar andere autofabrikanten hevig te lijden hadden onder de corona-pandemie en hun merkwaarde zagen dalen, noteerde Hyundai juist een stijging.

Ranglijst

Autofabrikant

Merkwaarde (in miljarden dollars)

1

Toyota

51,6 (-8 %)

2

Mercedes-Benz

49,3 (-3 %)

3

BMW

39,8 (-4 %)

4

Honda

21,7 (-11 %)

5

Hyundai

14,3 (+1 %)

6

Tesla

12,8*

7

Ford

12,6 (-12 %)

8

Audi

12,4 (-2 %)

9

Volkswagen

12,3 (-5 %)

10

Porsche

11,3 (-3 %)

 * Nieuw in de Best Global Brands top 100.

Groenste merk ter wereld

Die positieve tendens is voor een belangrijk deel toe te schrijven aan de vele initiatieven van Hyundai op het gebied van elektrische rijden. Hyundai wil uitgroeien tot het groenste merk ter wereld en ontwikkelt daarom milieuvriendelijk auto’s voor iedereen en voor elke portemonnee.

Het geëlektrificeerde gamma van Hyundai bestaat momenteel uit: de KONA Electric, de KONA Hybrid, de IONIQ Electric, de IONIQ Hybrid, de IONIQ Plug-in Hybrid, de waterstofauto NEXO en 48-volt Mild Hybrid-versies van modellen als de i30 en de Tucson.

Lancering EV-merk IONIQ

Onlangs kondigde Hyundai de volgende stap aan in zijn groene missie: de lancering van het nieuwe line-up merk IONIQ. Onder deze naam gaat Hyundai de meest uiteenlopende elektrische auto’s op de markt brengen. Te beginnen met de op de 45 Concept EV gebaseerde IONIQ 5.

De top 100-lijst van merkadviesbureau Interbrand wordt samengesteld op basis van de financiële prestaties van het merk, de kracht van het merk ten opzichte van de concurrentie en de rol van het merk in de keuze van de doelgroep.

In de Top 100 van Best Global Brands staan vijftien automerken. De lijst wordt aangevoerd door Apple, Amazon en Microsoft. De drie merken vertegenwoordigen waardes van respectievelijk 322,9, 200,6 en 166,0 miljard dollar.

Volg het laatste nieuws over Hyundai

Wil je niets missen en altijd op de hoogte zijn van het laatste nieuws over Hyundai? Meld je dan nu aan voor de gratis digitale Hyundai-nieuwsbrief.


Nieuwsbrief aanvragen

Lees ook

Meer berichten

Hyundai verhalen

Uitgelichte berichten

Meer verhalen