iMOTION

Het digitale magazine van Hyundai
iMOTION
Het digitale magazine
van Hyundai

Hydrogen Vision 2040: Hyundai’s route naar een wereldwijde waterstofsamenleving

Hyundai wil waterstof beschikbaar maken voor iedereen, overal ter wereld en voor elke toepassing. In Hydrogen Vision 2040 zet Hyundai uiteen hoe het waterstof in de komende jaren tot 2040 verder wil toepassen door de introductie van nieuwe technologieën en mobiliteitsoplossingen in de transportsector en de industrie.

Energie uit waterstof neemt tegen het jaar 2050 zo’n 18 procent van de wereldwijde energiebehoefte voor zijn rekening. De brede toepassing van waterstof kan een besparing van ruim 6 miljard ton CO2-emissie per jaar betekenen en 30 miljoen nieuwe banen opleveren.

Hyundai wil al zijn bedrijfswagens – bussen en vrachtauto’s – tegen 2028 beschikbaar maken met een brandstofcel. Hyundai is inmiddels gestart met de massaproductie van een sterk verbeterde versie van de XCIENT Fuel Cell, ’s werelds eerste in serie geproduceerde waterstoftruck.

Het Trailer Drone-concept van Hyundai.

Trailer Drone-concept

Maar Hyundai heeft meer in petto. Zoals het Trailer Drone-concept, een containervervoersysteem met brandstofcel dat volledig autonoom kan opereren. Containervervoer en de werkwijze in containerterminals stellen speciale eisen en daarom heeft Hyundai de ‘Fuel Cell e-Bogie’ ontwikkeld.

De term ‘bogie’ komt uit het vervoer per spoor en is de benaming voor de onderstellen onder treinwagons. De Fuel Cell e-Bogie bevindt zich op eenzelfde manier onder een container, de aandrijving verloopt via een brandstofcel en autonome vierwielbesturing.

Het Trailer Drone-concept is ongekend wendbaar dankzij de mogelijkheid om ook dwars te rijden, volledig autonoom. Meerdere Trailer Drones kunnen als een treintje transporten uitvoeren. De Fuel Cell e-Bogie is echter op veel meer manieren in te zetten: stil, schoon en autonoom.

De Rescue Drone van Hyundai.

Rescue Drone

De Rescue Drone is een nieuw mobiliteitsconcept met een Fuel-Cell e-Bogie voor autonome of op afstand bestuurde inzet als brandweer- of reddingsvoertuig. De Rescue Drone kan op de plaats omkeren en dwars rijden. De actieradius bedraagt 450 tot 500 kilometer.

De H Moving Station is een zwaar voertuig dat is uitgerust met oplaadfaciliteiten voor FCEV’s. Het mobiele waterstoftankstation kan worden ingezet in gebieden waar weinig of geen waterstoftankstations zijn.

Voor onder meer de Europese markt komt Hyundai met 5 tot 7 meter lange PBV's, Purpose Built Vehicles, bedrijfsvoertuigen met een brandstofcel aan boord. Hyundai hoopt rond 2030 jaarlijks zeven miljoen van dergelijke voertuigen te kunnen verkopen.

De Vision FK van Hyundai.

Vision FK met 680 pk

Tot de verbeelding spreekt de Vision FK, een 680 pk sterke auto met een waterstof-plug-in-hybride aandrijflijn die binnen 4 seconden naar een snelheid van 100 km/u sprint. De Vision FK in 20 minuten op te laden en heeft een actieradius van meer dan 600 kilometer.

Hyundai zet brandstofcelsystemen niet alleen in voor voertuigen als de NEXO, de Elec City Fuel Cell-bus en de XCIENT Fuel Cell-truck, ze moeten tegen 2040 ook geschikt zijn voor andere toepassingen, zoals voor sportauto’s, stedelijke mobiliteit door de lucht, robots, vliegtuigen en grote schepen.

Daarvoor wil Hyundai de toepassing van brandstofcelsystemen en technologieën uitbreiden naar alle sectoren van de energiesector, inclusief de stroomvoorziening en verwarming in gebouwen, stedelijke energievoorzieningen en energiecentrales.

Meer over waterstof

Lees ook

Meer berichten

Hyundai verhalen

Uitgelichte berichten

Meer verhalen