iMOTION

Het digitale magazine van Hyundai
iMOTION
Het digitale magazine
van Hyundai

5 sterren van Euro NCAP voor onze Hyundai IONIQ

Mocht je je nog afvragen hoe veilig de Hyundai IONIQ eigenlijk is … nou, hééél veilig! De Europese veiligheidsorganisatie Euro NCAP heeft de nieuwe Hyundai IONIQ namelijk beloond met vijf sterren en dat is de maximale score die een auto in deze onafhankelijke crashtest kan behalen.

De IONIQ behaalde de maximumscore in alle vier categorieën: bescherming van volwassen inzittenden, bescherming van kinderen in de auto, voetgangersbescherming en Safety Assist. Daarmee bewijst de Hyundai IONIQ dat het een van de veiligste modellen in zijn segment is. Bekijk de officiële testresultaten van Euro NCAP.

Drie aandrijflijnen
De Hyundai IONIQ is leverbaar met keuze uit drie aandrijflijnen: hybride, elektrisch en plug-in hybride. Allemaal kregen ze 5 sterren van Euro NCAP en allemaal hebben ze dezelfde lange lijst veiligheidsvoorzieningen, met o.a. Autonomous Emergency Braking met voetgangersdetectie, Lane Departure Warning, Lane Keeping Assist en Advanced Smart Cruise Control.
 
Autonomous Emergency Braking
In de Euro NCAP-tests presteerde Autonomous Emergency Braking (AEB) – dat tot de standaarduitrusting van elke Hyundai IONIQ behoort – uitstekend. Het systeem waarschuwt de bestuurder wanneer een gevaarlijke situatie dreigt en remt de auto autonoom af als dat nodig is.
 
Optische en geluidssignalen
AEB reageert in drie fasen, op basis van de informatie van de radar- en de camerasensoren aan de voorzijde van de auto. In eerste instantie waarschuwt het systeem de bestuurder met optische en geluidssignalen. Vervolgens remt AEB de auto zo nodig af als een aanrijding dreigt.
 
Maximale remkracht
De maximale remkracht wordt toegepast als een aanrijding onvermijdelijk is. Als het veiligheidssysteem een voetganger detecteert in de baan van de auto, dan komt het in actie bij snelheden van 8 km/uur en meer. Het vermijdt een aanrijding of beperkt de schade als een botsing onafwendbaar is.

Akoestische waarschuwing
Voor nog meer veiligheid is de Hyundai IONIQ uitgerust met Lane Keeping Assist System in combinatie met Lane Departure Warning. Dit veiligheidssysteem geeft bij overschrijding van de wegbelijning een akoestische waarschuwing en maakt een lichte stuurcorrectie.
 
Standaard Smart Cruise Control
De Smart Cruise Control (SCC), standaard in elke Hyundai IONIQ, draagt ook bij aan de vijf sterren Euro NCAP. Behalve de door Euro NCAP-geteste veiligheidsvoorzieningen biedt de IONIQ ook Blind Spot Detection (BSD) en Rear Cross Traffic Alert (RCTA).
 
Blinde hoek
BSD informeert de bestuurder of het veilig is om van baan te veranderen en/of er zich een auto in de blinde hoek bevindt. RCTA informeert de bestuurder bij het uitparkeren over naderende voertuigen, om een aanrijding te voorkomen.
 
Ultrasterk staal
De veiligheid van bestuurder en passagiers had de hoogste prioriteit bij het ontwerpen van de Hyundai IONIQ. Daarom bestaat de carrosserie voor 53 procent uit geavanceerd ultrasterk staal en lichtgewicht aluminium.
 
Zeven airbags
Alle delen in de bodystructuur die bijdragen aan de crashbestendigheid zijn gemaakt van ultrasterk staal (boven de industriële norm van 60 kgf). Ook is de Hyundai IONIQ voorzien van zeven airbags, inclusief knieairbag voor de bestuurder.
 
Gratis proefrijden
Zelf ervaren hoe de Hyundai IONIQ rijdt? Kom gewoon eens langs voor een gratis proefrit. Er is altijd wel een Hyundai-dealer bij u in de buurt!

Vraag gratis proefrit aan

Lees ook

Meer berichten

Hyundai verhalen

Uitgelichte berichten

Meer verhalen