iMOTION

Het digitale magazine van Hyundai
iMOTION
Het digitale magazine
van Hyundai

Test Hyundai i10 vs. Kia Picanto: er kan er maar één de beste zijn

Met de i10 heeft Hyundai misschien wel de allerbeste koop in de klasse van de compacte auto’s in huis. Niet voor niets werd hij al eens uitgeroepen tot beste stadsauto van Nederland en kwam hij in diverse vergelijkende tests als winnaar uit de strijd. Een geduchte concurrent is de vergelijkbare Kia Picanto. Ondanks de vele overeenkomsten zijn er ook wel degelijk verschillen. En juist daarop baseer jij straks misschien wel de keuze voor jouw nieuwe auto. Dus welke van de twee moet je hebben? AutoWeek zocht het uit (lees verder onder de foto).

Met de i10 heeft Hyundai misschien wel de allerbeste koop in de klasse van de compacte auto’s in huis.

In een tijd dat steeds meer merken afscheid lijken te nemen van het kleinste segment, nemen Kia en Hyundai deze categorie nog uiterst serieus met de Picanto en i10. In alle opzichten is dit tweetal helemaal up to date en de onderlinge verschillen lijken vrij gering. Maar ook hier kan er maar één de beste zijn.

Veel van deze stadsauto’s worden ingezet voor private lease. Voor bedragen van rond de € 200 per maand heb je een splinternieuwe auto voor de deur staan, met een contract van doorgaans 48 maanden en 10.000 km per jaar. Goedkoper en zorgelozer gaat nieuwrijden niet worden, je hoeft alleen de brandstof maar zelf af te rekenen, verder is alles inclusief.

De grootste verrassing wacht toch wel na het instappen. Want het interieur van de Hyundai i10 ziet er domweg volwassen uit voor een auto van dit kaliber. Mooi dashboard, groot beeldscherm en lekker veel luxe. Zelfs de stoelen zijn van bovengemiddeld formaat en bieden een prima zit. Helaas is het multifunctionele stuur alleen in hoogte verstelbaar.

De rijeigenschappen van de Hyundai i10 doen de meter positief uitslaan.

Het dashboard en de middenconsole zijn deels bekleed met een zilverkleurige lijst met een ruitjesstructuur. Ziet er leuk uit. De extra koetslengte en grotere wielbasis ten opzichte van de Kia komen geheel ten goede aan de beenruimte voor de achterpassagiers, zo blijkt als we daar plaatsnemen. Zelfs iemand van 1,90 meter kan daar nog zitten.

De rijeigenschappen doen de meter positief uitslaan. Dat wisten we al van de vorige en Hyundai heeft het geheel nog iets fijngeslepen. De voorwielen luisteren gewillig naar het stuur, het onderstel maakt een goed gebalanceerde indruk. De stuurprecisie dankt hij in dit geval ook aan de 16-inch wielen, op de standaard 14-inch heb je weer iets meer comfort.

Dat de Picanto smaller is dan de i10, merk je in het interieur, dat in de breedte minder ruimte biedt. […] Toch zit je in de i10 net even beter en zeker achterin heeft de Picanto beduidend minder centimeters te bieden. De kofferruimte heeft hetzelfde formaat, een boodschappenkratje past, twee naast elkaar ook.

De Hyundai toont zich andermaal de maatstaf in het A-segment. […] De i10 heeft een mooier en ruimer interieur, meer veiligheidsvoorzieningen en betere rijeigenschappen.

Het hele artikel lees je in AutoWeek nr. 10.

Het interieur van de Hyundai i10 ziet er volwassen uit.

Hoe ziet jouw ideale Hyundai i10 eruit?

Benieuwd wat de Hyundai i10 allemaal nog meer te bieden heeft? Ontdek hem zelf op de speciale Hyundai i10-pagina. Of stel hem direct helemaal naar jouw eigen smaak samen in de car configurator.



Hyundai i10 samenstellen

Lees ook

Meer berichten

Hyundai verhalen

Uitgelichte berichten

Meer verhalen